AfterMidlife-APK

Terugblik

De Datsun ‘Fietsenpikker’ Cherry

Wij weten nog dat Nissan vroeger gewoon Datsun heette, dat onder andere de Cherry uitbracht, die altijd slachtingen onder fietser aanrichtte.

In de wilde jaren ’70 en ’80 veroverde de Datsun Cherry de Nederlandse wegen en ie werd beroemd en berucht vanwege zijn unieke karakter. In Nederland werd ie vanwege zijn immense dode hoek ooit half-liefkozend “fietsenpikker” werd genoemd. En laten we eerlijk zijn, de Datsun Cherry was een buitenbeentje in autoland. Het was een tijd waarin de meeste auto’s probeerden te imponeren met hun gestroomlijnde, elegante lijnen, terwijl de Cherry stug vasthield aan zijn no-nonsense hoekigheid. Je kon hem vanuit mijlenver herkennen, of beter gezegd, aanhoren – want zijn motorgeluid was uniek en herkenbaar als het gemopper van een oude man die zijn krant kwijt is.

Bermuda-driehoek achter de B-stijl

De ‘fietsenpikker’ bijnaam kwam overigens niet uit de lucht vallen. Als je ooit in een Datsun Cherry hebt gereden, weet je dat alles achter de b-stijl een soortement Bermuda-driehoek was, waar alles in verdween. Ja, het was alsof er een onzichtbaar zwart gat was dat elke fiets, scooter of postbode die daar waagde te komen, genadeloos opzoog. Je kon beter een verrekijker meenemen om te zien wat zich achter die hoek bevond. Maar laten we niet al te veel op die hilarische tekortkoming focussen, want de Cherry had zeker zijn charme. Het was als die oude vriend die niet altijd de slimste was, maar wel altijd in was voor een avontuur. Zijn eenvoudige interieur bracht je terug naar een tijd waarin minder vaak meer was. Het dashboard was een wonder van minimalisme, zonder de toeters en bellen van moderne auto’s. In plaats daarvan kreeg je waar voor je geld met een betrouwbaar, no-nonsense voertuig.

Als een pinguïn op glad ijs

Het rijden in een Datsun Cherry was een ervaring op zich. Het voelde alsof je een antieke wasmachine bestuurde – niet bijzonder snel, maar het deed wat het moest doen. Bochten werden genomen met de gratie van een pinguïn op glad ijs, en het geluid van de motor was als een oude radio die moeite had met de ontvangst. Toch had het iets bijzonders, iets dat je niet snel zou vergeten. Hoewel de Datsun Cherry misschien niet de meest geavanceerde auto van zijn tijd was, wist hij wel harten te veroveren. Hij was eigenzinnig, charmant en, laten we eerlijk zijn, een tikkeltje eigenwijs. Net als die excentrieke oom die je tijdens familiebijeenkomsten altijd weer aan het lachen maakt. Dus, terwijl de ‘fietsenpikker’ misschien een vreemde bijnaam was, de Datsun Cherry zal altijd herinnerd worden als een eigenzinnig icoon uit een tijd waarin auto’s nog een persoonlijkheid hadden.

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT