AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Nieuwe Renault 5: de herinnering overtroffen

Renault probeert ons te paaien met een portie nostalgie. En weet je wat? Dat doen ze verdomd goed ook.

De Renault 5 keert terug? Serieus? Dat karretje waarmee ik ooit indruk probeerde te maken op Marijke van de korfbal?

Inderdaad, kameraad. De Renault 5 is terug van weggeweest – en ja, dit is precies het model waarin je ooit, met een cassettebandje van Boney M op standje burenruzie, de lokale dansavond onveilig maakte. Je zou bijna denken dat Renault ons, de generatie die al meer last heeft van reuma dan racen, probeert te paaien met een portie nostalgie. En weet je wat? Dat is precies wat ze doen. En het werkt verdomd goed ook.

Maar waarom zou een ouwe rakker als ik daar nou nog warm voor lopen?

Nou, omdat jij nog weet hoe het voelde om voor het eerst in je eigen karretje te stappen – geen rijhulpsystemen, geen piepjes, gewoon jij, de weg, en een pak shag op het dashboard. Die emotie zit weer in deze nieuwe Renault 5. Maar dan zonder het oliepeil checken met een breinaald. Denk aan het succes van de nieuwe MINI of Fiat 500: modern van binnen, maar met de ziel van weleer. Net als jij eigenlijk – grijze haren, maar nog altijd een jonge hond van binnen.

En de jonge generatie? Die kent ‘m toch alleen van een foto in opa’s fotoalbum naast een dubieuze snor en een coltrui?

Dat klopt. Maar deze nieuwe R5 is geen slappe kopie. Het is een knap staaltje design dat oudjes laat glimlachen van herkenning en jongeren laat zeggen: “Hé, da’s vet!” De vierkante lampjes zijn terug, net als de ‘ik-ben-nog-geen-SUV-en-wil-dat-ook-niet-zijn’ uitstraling. En op de motorkap? Vijf oplichtende strepen bij het opladen. Vroeger kwam er stoom uit, nu komt er stroom in. Dat noem ik pas vooruitgang.

Hij is dus elektrisch? 

Ook ja. Geen benzinegeur meer op je handen, maar wel 150 pk onder je rechtervoet. Van 0 naar 100 in 8 seconden. Da’s sneller dan jij opstaat als iemand roept: “De bitterballen zijn er!” Topsnelheid: 150 km/u. Actieradius? Zo’n 410 km op een volle accu. Meer dan genoeg om een nostalgisch ritje langs je oude discotheek te maken. Of je ex. Of allebei.

Maar is het interieur dan ook een retrofeestje? Of kom ik ineens in een Ikea-catalogus terecht?

Je krijgt een vrolijke mix van toen en nu. Denk Warhol meets Renault. Vierkante vormen, kekke kleurtjes, en een dashboard dat niet alleen praat, maar ook knipoogt. Letterlijk. De legendarische Jean-Michel Jarre heeft zelfs het welkomsdeuntje gecomponeerd. Geen grap. Je stapt dus niet zomaar in, je maakt je entree. Alsof je weer even 21 bent, maar dit keer mét airco, navigatie en zonder krakende gewrichten.

En hoe rijdt-ie? Kan ik er nog een beetje mee sturen of is het gewoon een hip boodschappenwagentje?

Hij stuurt strak als je vroegere danspassen op “Le Freak”. Vooral in de bochten rondom Nice voelde het alsof hij vastgelijmd zat aan het asfalt. Rijden wordt weer een feest. En niet het soort feest waar je na drie wijntjes op de bank in slaap valt, maar eentje waarbij je de geur van vrijheid ruikt. Al is die geur tegenwoordig eerder gerecycled dashboard dan benzine.

Oké, ik ben bijna verkocht. Maar als Renault nu zo retro-gek is, wat komt er nog meer terug?

Nou, maak je borst maar nat. De Renault 4 is er al en ook de Twingo krijgt een retro-reboot. Kortom: je jeugd rijdt je binnenkort tegemoet. Alleen dit keer zonder roest en met een stille motor. Hoef je tenminste niet meer te schreeuwen tijdens het praten.

Renault 5, vanaf 26,490

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT