Harri Theirlynck

Harri Theirlynck

Blue Monday? Kom op, laat je niet foppen.

Hoe versla je Blue Monday? Ten eerste: Blue Monday is scorebord-journalistiek. Blue Monday is een lulverhaal en een PR-stunt. Trap er niet in.

'En het is pas 20 januari'

Je voelt je een kapotte onderzeeër, vast op de bodem van de Siberische Zee

Je hebt scorebordjournalistiek en je hebt zijn zusje: de kalender-depressie. Je kijkt in je agenda, ziet dat het maandag 20 januari is, en je voelt je direct een kapotte onderzeeër die vastzit op de bodem van de Noordelijke IJszee.

‘Oh, het is vandaag Blue Monday! Natuurlijk voel ik me niet lekker vandaag.’

Niet doen. Nergens voor nodig. ‘Blue Monday’ is een verzinsel van de Britste psycholoog Clive Arnall. Hij bedacht in 2005 een zogenaamde wetenschappelijk formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle januari-week een dag is waarop veel mensen zich nutteloos en neerslachtig voelen. Want: al je goede voornemens zijn mislukt, de vakanties lijken ver weg, het gezellige kerstfeest is lang geleden, de dagen lijken eindeloos koud & donker: het is je na drie saaie januariweken allemaal teveel. Academische kringen hoonden Clive Arnall’s rammelende formule, maar de grote Britse kranten smulden ervan.

Fats Domino - Blue Monday

Goedgelovige Nederlanders

Boze tongen beweren dat Arnall voor de formule betaald werd door de Britse televisiezender Sky Travel. Die haalde haar inkomsten uit advertenties van reisorganisaties. Die inkomsten zakten rond half januari in. De Afdeling PR zag het licht: ‘Laten we de mensen voorhouden dat wetenschappelijk is bewezen dat Blue Monday de meest deprimerende dag van het jaar is. Je sleept je er doorheen door verre, warme vakanties te boeken.’ En nu zitten wij in Nederland vandaag met de gebakken peren. Want wij Nederlanders geloven zo langzamerhand alles wat uit de Angelsaksische wereld tot ons komt: van Halloween tot Black Pete en van Valentine’s Day tot Black Friday en #MeToo-uitwassen. Het gaat erin als whisky in Ernest Hemingway, als warme melk in een zuigeling.

Je laat je als volwassen kerel toch niet sturen door een PR-verzinseltje? Dr. Harri weet raad. 7 ways to beat the blues.

  1. Een paardenmiddel: bekijk op Blue Monday op NPO2 Doc achter elkaar de documentaires De Puinhopen van Irak en de Levenseinde-kliniek. Dan krijg je het steeds meer naar je zin op je eigen bank.
  2. Verschoon je bed.
  3. Bedenk dat Blue Monday 15 jaar geleden verzonnen is door 24-jarige jongens op een PR-bureau om jou tot onnodige aankopen te verleiden.
  4. Draai de echte Blue Monday, van Fats Domino: feest voor de hersenpan.
  5. Stream een blije animatiefilm: Up, Coco of The Lion King voor een shotje blij, warm, familie en ‘het is hier zo slecht nog niet’.
  6. Ga poezenfilmpjes kijken.
  7. Voor alle 50-plus Falderaars: kijk nog een keertje naar Denny Willis & Quorn Quartet – The Fox Has Left Its Lair.

"THE FOX HAS LEFT..."

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT