Food

Food

Gaan de Little Willies de biefstuk verslaan?

Boer Jaap Korteweg is de bedenker van De Vegetarische Slager. Hij werd na een confronterende ervaring met slachthuizen vegetariër en ging op zoek naar iets wat zijn verlangen naar vlees kon vervullen, zonder dat er dieren aan te pas zouden komen. Maar hoe krijgt hij de man aan nepvlees?

Na een zoektocht van drie jaar ontwikkelde en vond Jaap innovatief vegetarisch vlees met een lekkere bite en structuur. In samenwerking met topkoks lukte het hem om de producten de smaak en beleving te geven van echt vlees. Zijn grote ideaal is om vleesliefhebbers te laten beleven dat ze helemaal niets hoeven te missen als ze het vlees één of meer dagen achterwege laten.

Nederland laat overigens nog niet zo makkelijk zijn karbonade, biefstuk of tournedos staan, zo blijkt uit de cijfers. In 2010, het hoogste punt in de vleesconsumptie, at de Nederlander gemiddeld 79 kilo vlees per jaar. In 2018 was dat 76,6 kilo en is de consumptie van vlees in weer gestegen.

Nederland laat overigens nog niet zo makkelijk zijn karbonade, biefstuk of tournedos staan, zo blijkt uit de cijfers. In 2010, het hoogste punt in de vleesconsumptie, at de Nederlander gemiddeld 79 kilo vlees per jaar. In 2018 was dat 76,6 kilo en is de consumptie van vlees in weer gestegen. Nu moet ik – Falder Sjaak – eerlijk zeggen dat ik het ook lastig vind om de biefstuk te laten voor wat die is en elke dag te knagen aan een vega hap. Maar ik pak wel vaker – gewoon omdat het heel lekker is – vegetarisch vlees in plaats van een pondje gehakt. Bovendien is het ook gezond en ik sus een tikje mijn ‘slechte’ geweten over de bio-industrie en de legbatterijen.

 

De cruciale vraag is: hoe verleid je de verstokte vleeseter om toch minimaal eens per week een vega alternatief te gaan eten? Zijn mannen – en vrouwen natuurlijk – bijvoorbeeld in voor een geintje? Korteweg dacht: als ik mijn nepvlees nu eens creatieve namen ga geven? Little Willies bijvoorbeeld (voor wie de clou niet begrijpt: little winnies is Engels voor kleine jongeheren) of Big Bangers (is eigenlijk ondeugend Brits voor grote borsten). Hij heeft ook nog What the Cluck en Holy Cow Burger in de aanbieding…

Marketing en reclame kan veel goed doen om nieuwe producten aan de man te brengen. Ik vind de poging wel grappig, maar ik vraag me af of de boodschap optimaal aankomt. Jaap kan met deze onderbroekenlol ook zomaar ernstig in zijn eigen vlees snijden.

Foto’s: De Vegetarische Slager, 123rf en Unsplash

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT