Gezondheid

Gezondheid

Scheren is niet alleen voor stoere kerels

Noem een scheermerk en je ziet in hun reclame altijd stoere, masculiene en vastberaden mannen. Maar scherende mannen mogen ook best hun kwetsbare kant laten zien.

Scheren is natuurlijk niet voor watjes (sic). Elke ochtend staan miljoenen mannen met een scheerapparaat of liever nog met een vlijmscherp mes (want gladder en avontuurlijker!) voor de spiegel om kin en wangen te ontdoen van baardharen. Een ritueel dat door bijna alle scheermerken in de tv-reclame wordt uitgevoerd door stoere, gespierde mannen die gedecideerd korte metten maken met overtollige haargroei. Steevast in wit hemd of ontbloot bovenlijf, klaar voor de strijd.

Wij staan ook elke ochtend voor de spiegel. Iets minder gespierd inmiddels, in pyjama, maar wel trots dat we er nog staan! Scheren is voor ons – eenmaal ruim de 50 gepasseerd – geen dagelijkse uitgemaakte zaak meer. Met veel thuiswerken ontbreekt gewoonweg de absolute noodzaak van een gladde kin en wangen. Niemand die ons ziet. Er is een zekere luiheid in ons geslopen sinds de pandemie. Bovendien, vrouwen vinden een paar-dagen-baardje best leuk. En wij ook.

Hoewel we ons van binnen nog steeds krachtpatsers van de eerste orde voelen, oermens zeg maar, zijn we over de jaren heen ook best zachter en empathischer geworden.

We mogen ons kwetsbaar opstellen. Hoeven niet altijd de halve Neanderthaler meer uit te hangen. Scheren was ooit de ultieme scheidslijn tussen de boys and the men.

Oprichters van het scheermerk Harry’s, Jeff en Andy uit de USA, denken er net zo over. Ze wilden scheerproducten makkelijker online beschikbaar maken tegen een veel scherpere prijs dan de reguliere merken. Bovendien schenken de heren jaarlijks 1% van hun omzet aan goede doelen.

 Het scheermerk is naar eigen zeggen anders dan de toonaangevende spelers: herkenbaarder, attenter en reëler dan de verouderde mannenmerken op de markt.

Jeff en Andy zeggen: ‘Niet alles draait om stoer en gespierd zijn, aspecten die je nu nog veel bij de andere scheermerken ziet. Openheid en kwetsbaarheid zijn minimaal even belangrijk. Harry’s wil juist het gesprek openen over gevoelige onderwerpen voor mannen.’

Ze doneren aan organisaties die zich inzetten voor betere geestelijke gezondheidszorg voor mannen. Dat vinden ze belangrijk. Scheren dus voor een goed doel en een ‘zachtere’ man.

Foto: 123RF en Harry’s

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze
Facebookpagina

 

 

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT