Lifestyle

Lifestyle

Heeft de babyboomer alles verpest?

toen, tv, boomer,
Er komt een heus Boomermagazine, gericht op de babyboomgeneratie. De eerste content verschijnt dit weekend online, een printeditie komt uit in september. Hans van Brussel, 67 jaar, is de uitgever. Als antwoord op de boze millennial of als rebels tegengeluid?

Op een nu nog vrijwel lege website introduceert Boomermagazine zichzelf. ‘Soms is het gewoon genoeg geweest. Natuurlijk, wij boomers (geboren tussen 1945-1960, red.) bevochten ooit alles waar de generatie voor ons voor stond. Nu hebben wíj alles zogenaamd verpest voor de komende generaties, aldus de millennials. Wij, hun ouders, zijn schuldig aan hun woningnood, hun luiheid, tijdelijke contracten en slechte pensioenvooruitzichten.’

Ironisch en feitelijk

De hoogste tijd om die verwende millennials eens uit te leggen hoe het echt zit, vindt Boomermagazine. De formule is ironisch en feitelijk tegelijk, met als rode draad de vraag aan de jongeren: zou je met ons willen ruilen?

Aardig aan Boomermagazine is dat het ook zichzelf de maat durft te nemen. Op de website lezen wij: ‘Gaan we onszelf relativeren? Beslist. Gaan we ook cynisch over onszelf doen? Absoluut. Gaan we om onszelf lachen? Dat kan niet anders.’

Vanaf dit weekend verschijnt er op boomer-magazine.nl meerdere malen per week nieuwe content online. Het eerste tijdschrift ligt in september 2020 in de winkels. Auteurs van de nieuwe titel komen uit de links-elitaire hoek: denk aan Theodor Holman en Gijs van de Westelaken.

Geen badkamer

Van Brussel (67) op de website van vakblad Marketingtribune: ‘De eerste tien jaren van mijn leven had ik geen badkamer. Denk maar niet dat mijn kinderen zich daar iets bij kunnen voorstellen.’

Van Brussel heeft een lange staat van dienst in de Nederlandse journalistiek. Zo was hij in de jaren ’80 en ’90 verbonden als auteur (onder pseudoniem Dr. Doom) en later uitgever aan het roemruchte opinietijdschrift HP/De Tijd. Hij is tevens eigenaar van het feministisch maandblad Opzij. Tegenwoordig is hij als benoemd eigenaar van uitgeverij Media Investerings en Management Maatschappij (MIMM), waar hij vorig jaar het veelbesproken eenmalige Pinda mee uitgaf. En nu is het dus tijd voor een nieuwe titel: Boomermagazine.

Boomer krijgt volgens Van Brussel een omvang van 100, 116 of 132 pagina’s, afhankelijk van het aantal advertentiepagina’s. ‘We gaan uit van een aantal secties, elke sectie is onderverdeeld in: feiten/data, hoe zag het er toen uit: alleen beeld, foto’s en cartoons, hoe voelde het: herinnering en interviews.’ Welke onderwerpen komen bod? Volgens Van Brussel is het een mooie mix van artikelen over onze eigen ouders, de boomers zelf, het onderwijs, woningnood, mobiliteit (brommers), mode (vetkuif), media z/w tv), maar ook revoltes in Parijs, emancipatie, pensioen en – en dat lijkt ons wellicht het leukste onderwerp – wil je ruilen met ons? (boomers in gesprek met hun kinderen.

Ja, hoe ging dat toen met een draaischijf iemand bellen?? ....

Want dat is eigenlijk de kernvraag. Zou je als millennial willen ruilen met de babyboomer? Zou je terug willen naar een wereld zonder internet? Zonder Netflix? Zonder smartphone? Zonder latte macchiato? Zonder LHBTQ?

Naar een tijd waarin de paprika, de courgette en de champignon lange tijd net zo exotisch waren als een palmboom aan het Noordwijkse strand. Wij zaten wekelijks nog in een zinken teil in plaats van onder de douche, we keken zwartwit televisie met 2 zenders, de melkboer kwam langs de deur met paard en wagen en de bakelieten telefoon hing aan de wand in de gang, vaak met een slotje. De kritiek van de huidige generatie is fors en hier en daar wellicht terecht, maar vergeten wordt voor het gemak dat Nederland alleen maar moest ‘groeien’ en dat de rijkdom moest toenemen. Met het arbeidsethos groeide ook het inkomen en de welvaart. Anno 2020 spelen heel andere problemen die maar deels aan boomers zijn toe te rekenen. Bovendien heeft ook de overheid een dubieuze rol gespeeld.

We zijn benieuwd of het Boomermagazine antwoord gaat geven op de prangende vragen van millennials en tegelijkertijd recht doet aan de gedeeltelijke ‘onschuld’ van de 50, 60 en 70 plussers. Want iemand de schuld geven is altijd makkelijk, maar belangrijker is om samen een oplossing te vinden. Net zoals wij deden in onze love & peace tijd…

Foto’s: 123RF

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT