Tech

Tech

Elektrisch rijden: VERWONDERMAN KRIJGT DE LAADPAALZENUWEN

elektrisch rijden
Elektrisch rijden op vakantie naar Zuid-Frankrijk. Zonder problemen. Kan dat?

Uw Verwonderman werd in Frankrijk obsessief-hysterisch van de laadpaalzenuwen.

Ik rook laadpaal, ik droomde laadpaal en ik vloekte en tierde laadpaal. Ik voelde me af en toe een drenkeling in de oceaan, die in plaats van zoet water naar werkende laadpalen snoof.

Mijn oase van elektrische rijden in Frankrijk ziet er zo uit: minimaal zes Fastned-, Ionity- of Teslapalen op een rij, waarvan de helft vrij is en werkt. Ik was tot de tanden voorbereid met 15 verschillende laadpassen op zak. Ik had dertig EV charge apps op mijn mobiel. Ik had eveneens 2 contractjes op zak voor een beetje christelijk laadpalen, want € 0,80  per kWh – ze kleden je uit in Frankrijk – dat willen wij EV-rijders niet. Het devies van de EV-rijder is: nooit meer betalen dan 25% van wat de fossiele benzinerijder betaalt; en liefst gratis e-tanken (zoals bij werkgever of vakantiehuis).

De laadpalen queeste begon voor ons halverwege België. Na het indrukken van de toets ‘oplaadstations zoeken’ verscheen er een sterrenhemel vol laadpaal-symbolen op het autoscherm. Pak het dan! Pak het dan! Pak het dan! schreeuwden ze ons toe. Ik weet nu wat ‘filteren’ betekent. EV-scherm en appjes tonen een Hof van Eeden vol laadpalen, maar rekenen ook Garage Jean met 1 kWh oplaadsnelheid per uur mee, de privé-laadpalen achter het tuinhek en het stopcontact in de keuken van ome Pierre.

EV-GELUK IS:  een gewoon stopcontact aan je vakantiehuis van waar je een snoertje naar je auto kunt trekken, voor gratis “benzine’’ uit de muur. Dat gaat dan met de EV ‘druppelaar’ (in ca. 20 uur langzaam VOL laden, in de tijd dat je zwemt, slaapt, drinkt, BBQ-t of vrijt, en je accu zit moddervol, soms tot ver over de 500 km).

EV-GELUK nr. 2 IS: een vakantiehuis op een hoge Franse berg, naar beneden rijden en je EV-accu zien vollopen tot 100%, want je regenereert gratis stroom. Je bereikt de toppen van geluk als je huisje in de bergen hebt met een gewoon stopcontact. Je elektrische auto kreunt van genot en meldt: “Ik kan er geen kWh meer bij hebben.” Heerlijk!

Wordt het Franse hoogseizoen een ramp voor de EV-rijder?

elektrisch rijden

De praktijk, terugkijkend op 3 weken Frankrijk (en België) doorkruisen

Het kan, maar je moet goed voorbereid zijn en liefst in het bezit van een slimme bijrijder die voortdurend allerlei maps met snelladers aan de route vergelijkt. Je moet er flink naar zoeken, ze zijn vaak bezet en soms gewoon kapot. Sluit een jaarcontractje af bij Fastned of Ionity. Anders betaal je de hoofdprijs bij de snelladers. 0,80 per kWh is niks (40 euro per keer voor 300 km erbij). Met een contractje (€ 13 per maand) betaal je € 0,29 per kWh. Dat krijg je er zo uit, zeker als je in voor- en naseizoen ook wil toeren in – laten we zeggen – Duitsland.

Het is heerlijk om nooit op die stink benzine-/dieselpompen te hoeven staan. Al zijn er wel lekker veel van. Neem geen standpunt in, beste lezer. Binnen nu en 15 jaar rijd je allemaal stekker, of je wilt of niet. Twee grote nadelen. Snelladers laden maar tot 80% van je capaciteit. Stel dat je actieradius 466 km is, dan gaat daar 20% vanaf en moet je nog een ruime marge aanhouden (geen geschikte snellader te vinden, wind tegen, moeten omrijden door files, enz.)  De praktijk: uw Verwonderman tankte voor de zekerheid om de 300 km. Dat scheelt – op dit moment – wel even met de actieradius van een fossiele auto.

Sombere voorspelling. In het voor- en naseizoen vind je altijd wel een werkende snellader langs je Franse vakantieroute. Maar EV-rijden in het komende hoogseizoen wordt een ramp: veel wachten en geknarsetand wegens overbezette snelladers waarvan een derde tot de helft defect kan zijn. Uw Verwonderman zag nog iets te veel Ionity-stations met dichtgeplakte laadpalen zonder enige uitleg. Het zal wel snel verbeteren, maar daar heb je dit hoogseizoen nog niks aan.

Toch: als het een beetje meezit tank je op vakantie tot 60 % goedkoper dan je fossiele broer of zus. Hou vol!  Oh ja, elektrisch rijden is als loungen op een  zwevend tapijtje, met de stilte van een sjintoïstisch klooster, traploos en schokloos en met één teendruk direct in volle tractie de steilste berghellingen op. Geen geronk, geen stank. Dat is wel enige moeite waard.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT