Wheels

Wheels

Auto-iconen: Volkswagen Golf

Op een autokerkhof veranderen modellen snel in blik op vier wielen. Sommige echter nòòit. Die blijven legendarisch. Welke dat zijn? Die kom je tegen in onze nieuwe rubriek: auto-iconen: Dit keer, de Volkswagen Golf.

Wat weet jij nog van 1974? Wat staat je nog vers in het geheugen? Deze nog wel: we hadden zojuist een collectief trauma opgelopen. Op 7 juli verloren we de WK finale, ‘Zijn we er toch weer ingetuind’, van de Duitsers. Het zou nog tot 1988 duren, door het winnen van het EK in hetzelfde Duitsland voordat we dit trauma konden wegspoelen.

1974: Nixon en Abba

Wat je waarschijnlijk niet meer herinnert was de zomer zelf. Die kende weinig uitschieters naar boven. Pas op 10 juni werd de eerste zomerse warme dag gehaald in De Bilt. In juli kwam het kwik slechts af en toe boven de 20 graden. Gelukkig compenseerde augustus veel. Het bleef de hele maand verder droog. Wat er nog meer gebeurde dat jaar? Nixon trad af als president en Abba won het songfestival met ‘Waterloo’.

1974: Lancering Golf

Ook in 1974 werd de nieuwe Golf gelanceerd, als opvolgers van de Kever. Met destijds als grootste noviteiten een viercilindermotor vóór, de Kever had een luchtgekoelde variant achter, en een derde of vijfde deur. Niemand die destijds geloofde dat de Golf zo’n succes zou worden. Sterker nog: de eerste generatie was kwalitatief zo slecht, dat Volkswagen een groot deel ervan terugkocht. Het concern bleef echter wel geloof houden in het model en kwam in 1975 met een sportieve variant op de markt: de GTI. Al de derde generatie, in 1991 was het aantal modellen zo groot dat, die niet meer op twee handen te tellen waren.

2019: Golf generatie 8

Nu, zo’n 35 miljoen verkochte versies later is nu de achtste generatie van de Golf gelanceerd. Deze auto verhoudt zich met de eerste generatie Golf als een Neanderthaler tot de huidige mens. Neem alleen al de opsomming van de elektronische technologie aan boord: IQ.Drive doet de auto nagenoeg zelfstandig over de weg voortbewegen, af en toe lichtjes bijsturen met de handen volstaat. Via de Car2x krijgt de Golf automatisch een seintje van andere auto’s, mocht zich op de route een gevaarlijke situatie voordoen. IQ.Light zorgt voortdurend voor groot licht, zonder de medeweggebruikers te verblinden. Het 10-inch infotainment-systeem laat zich net zo makkelijk heen en weer bedienen als het stuur van je fiets. En wat betreft het uiterlijk: zoals een echt familielid betaamt, zie je nog steeds de familietrekken terug van de oervader uit 1974: typisch een Golf, zal iedereen zeggen.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.
Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT