Wheels

Wheels

Op jouw leeftijd in de F1?

Je hoeft geen twintiger te zijn, zoals Max Verstappen om te schitteren in de F1. Racelegende Fernando Alonso doet het op zijn 40ste! Wij hadden een exclusief interview met deze veteraan. 'Is zo'n vak nog wel te doen op die leeftijd?'

Falder is dezer dagen exclusief backstage aanwezig bij de Grand Prix op Zandvoort. Met een VIP-badge van het Alpine-team paraderen wij als de gebraden haan door de paddock en de prominentenlounge. En dan kom je nog wel eens een coureur tegen, zoals F1-icoon Fernando Alonso, met zijn 40 jaar de veteraan in het veld. De Spanjaard tekende onlangs nog bij en voor ons maakte hij tijd voor een praatje over zijn carrière én persoon.

Je Alpine-teammaatje Esteban Ocon zei backstage dat je er nog uitziet als 28 jaar. Maar je bent al een tijdje veertig. Hoe voel je jezelf?

,,39… Joh, ik zou willen dat ik weer 28 was. Al was het maar, omdat ik toen meer haar had, haha. Als coureur voel ik mij echter wel jong. En gretig. Fysiek is vorm blijven is niet eens zo lastig. Mentaal wel. Je moet zo’n beetje alles opgeven voor deze sport, die alles van je vraagt. Als twintiger denk je daar niet over na, maar als ervaren veertiger, weet je dat het leven ook andere dingen te bieden heeft. Trouwens, vergeet vooral niet dat Hamilton ook al 36 is.’’

Je rijkwaliteiten blijven verbluffend, maar je hebt wel een zekere reputatie.

,,Oh, wat voor reputatie?’’

Je zou wat lastig zijn, vooral als teamgenoot…

,,Tja. Daar moet ik altijd een beetje om lachen. Met Alpine ben ik eigenlijk voor de derde keer bij een Renault-team. Zouden ze mij terugvragen als ik een vervelend mannetje was? En toen ik mijn fietsongeluk had gehad, belde Jarno (Trulli,red.), die net als ik in Lugano woont, of ik nog iets nodig had uit de supermarkt. Vervolgens deed ie boodschappen voor mij. En Esteban (Ocon) was heel blij met mijn persoonlijke kart, die ik hem onlangs schonk. Kijk, dat lees je nou nooit in de media. Daarom lach ik er om.’’

Wat heb je geleerd van Dakar en de Indianapolis 500, dat je kan toepassen in de Formule 1?

,,Geloof het of niet. Bij de Indianapolis 500 is het materiaal wellicht niet zo sophisticated als bij de F1, het niveau van de fine-tuning in samenwerking met de technici ligt stiekem wel hoger. Dat heb ik nu overgebracht bij ons Alpine-team. En Dakar, dat is gewoon elke dag overleven. Dat blijft onvergelijkbaar met andere autosporten.’’

Waarom ben je weer teruggekomen in het F1-circus?

,,Na Dakar dacht ik: oké, wat nu? Mijn motief daarbij was, hoe kan ik mij doorontwikkelen als coureur. Er lagen ook best veel aanbiedingen buiten de F1 op tafel. Maar ja, de F1 leek mij het meest uitdagend. En dan meteen met het doel om races te winnen op korte en medium-termijn. Ik geef toe: dat is moeilijk, maar best te doen.’’

Wat denk jij, gaat onze Max wereldkampioen worden?

,,Elk seizoen is hij eigenlijk een serieuze kandidaat. Nu zeker. Het team is goed, de wagen en motor ook. Dat hij wereldkampioen sluit ik zeker niet uit. Al zal het lastig worden om Hamilton te verslaan.’’

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT