Wheels

Wheels

Inparkeren, hoeft dat ook al niet meer zelf?

De nieuwe Hyundai Nexo parkeert zelf automatisch in. Kunnen we ons daarmee ook al niet meer onderscheiden. Want wij rimpelkoppen, gleufhoeden, bolknak-rokers, kreupelen, impotenten en incontinenten zijn toch écht betere rijders dan al die kersverse jonkies.

Zat je vroeger achter een auto, die met een vaartje van veertig voorthobbelde, waar je minstens vijftig kilometer harder kon? Acht van de tien keer was dat een mede-aardbewoner met een gemiddelde leeftijd boven 75.
Tegenwoordig is dat anders. Iedereen boven de 75 heeft de jaren zeventig van de vorige eeuw overleefd. In die tijd droegen we nog geen gordels. Waren er nog geen airbags. Bezaten auto’s nog geen kreukelzones. Nee, de kreukelzone was jijzelf. Er vielen duizenden doden per jaar. Survival of the fittest. De overlevenden uit die tijd zijn goede chauffeurs.

Treuzelaars

Nee, de nieuwe treuzelaars in het verkeer, dat zijn de jonkies. Twintigers die gewend zijn gratis te reizen met hun OV-Studentenkaart. Heel soms moeten ze naar een dorp dat nog niet is aangesloten op het OV-netwerk. En dan lenen ze de auto van hun pa of ma. Oei, wat gaan die dingen dan opeens hard. Hoe schakel je ook alweer? Hoe parkeer je zo’n auto? Appje tikken, lipstiftje op? Moet kunnen tijdens het rijden, toch?

Inparkeren doet de nieuwe Nexo zelf

Inparkeren

Maar, gróte maar. Het wordt de jonge bestuurders wel heel makkelijk gemaakt. Auto’s worden steeds meer zelfdenkend. Remmen zelf bij gevaar, houden je binnen de lijnen, bewaken de maximum snelheid, schijnen extra bij in het donker. Bokken worden in het verkeer nauwelijks meer van de schapen gescheiden. Zelfs de meest slechte, jongen ervaren rijders kunnen zich zo toch nog aardig weren. Nieuwste elektronisch snufjes vind je in de Hyundai Nexo (zie filmpje). Deze auto parkeert zich zonder dat je achter het stuur zit, geheel automatisch in. Bovendien hoef je niet eerst meer achter over je schouder heen te kijken als je een auto inhaalt. In de Nexo zitten links en rechts in het dashboard twee beeldschermen die de dode hoeken zichtbaar maken. Deze Nexo drinkt overigens, uniek, alleen maar waterstof. Ja, de wereld verandert hard, het is wat is het is. Alles heeft zijn voordelen. Maar respect voor de gleufhoeden, bolknak-rokers, verweerde koppen en grijze knotjes. Want die piepende wagens die rijden het langst. Zelfstandig!

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT