Wheels

Wheels

Nieuwe Renault Megane (in hybride-versie): een toast op het leven

Nieuwe Renault Megane Hybrid
Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom beoordelen we auto’s volgens de enige en echte 50plus-APK. Dit keer de Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid.

Leuk al die autotesten. Maar wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder de 50plus-APK. We testen de auto op die zaken die wij belangrijk op onze leeftijd. We reden twee weken de Renault Megane E-Tech Plug-in Hybrid. Dit zijn onze bevindingen:

Heeft deze Renault de ‘laat maar waaien’ -uitstraling?

Wat wij hiermee bedoelen? Leggen we zo wel uit. Eerst even een stapje terug in de tijd. Wellicht herinner je het nog. Opeens behoorde de Renault Mégane in 2012 tot de best verkochte auto. Hoe dat kwam? Vooral dankzij een gunstige bijtellingscategorie, destijds door de overheid bedacht. Onderhuids huisde een zogenaamde dCi-dieselmotor. Speciaal voor de Nederlandse markt bracht Renault met wat kunstgrepen de CO2-uitstoot een paar gram omlaag. Zo viel de auto net aan de goede kant van de belastingtarieven. Tegenwoordig zou een dealer een dergelijk model echter nauwelijks aan de straatstenen kwijt kunnen. Diesels zijn uit. Elektrische modellen zijn in. In 2019 was de Tesla 3 de best verkochte auto. Daarom brengt Renault nu zijn meest populaire modellen, de Clio, de Captur en de Megane nu ook als stroomversie uit. De Captur en Megane. Wel in combinatie met een 1,6 benzineversie, dus in hybride-gedaante.  The best of both worlds. De Megane, waarin wij dus reden, is alleen als stationvariant beschikbaar. Wat ons betreft qua vormgeving meteen een winnaar. De auto kenmerkt zich door een mooie langgerekte, strakke styling. Ten opzichte van de voorgaande versie is de neuspartij iets gewijzigd, met nu standaard led-koplampen. Vijftig-plussers, met name mannen, staan vaak bekend om hun ‘laat maar waaien-uiterlijk’. Bierbuikje, haar al decennia in dezelfde coupe, afgedragen kleding, zulk soort dingen. Maar deze auto getuigt juist van het tegendeel. Je straalt uit dat je nog volop in het leven staat, denkt in kansen in plaats van problemen en ouderdom geen vat op je heeft. Prima auto dus, voor wie zich in deze positieve kwaliteiten herkent.

Nieuwe Renault Megane hybride interieur

Bij een goede pensioenindex, deze dan maar doen?

Ben je aangesloten bij een iets minder goed pensioenfonds, dan is deze Hybrid-versie ook zeker het overwegen waard. Het geheim van de smid is de elektromotor. Door zoveel mogelijk elektrisch te rijden, scheelt een aanzienlijke slok op de brandstofborrel. De winst wordt gemaakt door ritjes van maximaal zo’n veertig/vijftig kilometer. Dat is namelijk de actieradius op stroom. Daarna schakelt de Megane over op benzine. Renault claimt bij een gemiddelde hybride omgang een verbruik van 1 op 67. Dat klinkt al heel mooi. Beperk je de ritjes tot af en toe de supermarkt, de vuilstort, of naar de Rotary dan zou je theoretisch de pomp zelfs helemaal kunnen mijden. Ben je echter verslaafd aan de benzine dan is een verbruik van een op 25 nog steeds zeer goed haalbaar. Ook niet onbelangrijk, dankzij de hybride aandrijving ben je ook maar de helft van de wegenbelasting kwijt. Bij de dealer is de Megane af te halen voor iets meer dan 33.000 euro.

Slaagt deze Megane ook voor de stramme rugtest?

De auto rijdt heerlijk comfortabel. Hadden we iets anders verwacht bij een Franse auto? De stoelen kunnen de strijd met je lievelingsfauteuil aan. In– of uitstappen is wel een dingetje. Nee, je hoeft geen Epke Zonderland te heten, als je nog gewoon bukkend de vloer kunt aandweilen, dan kun je ook met gerust hart (of rug) de Megane gebruiken. Maar ben je een stramme rugwervelpatient, kan de lage zit wel tot fysieke protesten leiden. Dan is SUV-broertje de Captur wellicht een betere keuze voor je.

Zo promootte Renault de Megane in 2003, toen deze zelfs tot 'Auto van het jaar' werd uitgeroepen. Zou tegenwoordig niet meer kunnen.

Moet ik eerste een spoedcursus ‘swipen’ volgen om het elektronische systeem te bedienen?

Nee, dat valt reuze mee. In vergelijking met de knoppen die vroeger standaard aanwezig waren in de auto’s, is het in deze Megane inderdaad wennen geblazen. Veel van de functies zijn weggewerkt in het grote scherm in het midden van het interieur. Maar vergelijk het een beetje met de videorecorder van vroeger. In een mum van tijd kende je de meest belangrijke functies, de rest hoefde, en dus wilde, je ook niet weten. Zo zit het ook bij deze Renault. Ons advies luidt: gewoon een weekje in rijden, wat dingen uitproberen, en alles spreekt voor zich.

Overwintermogelijkheden?

Rutte heeft iedereen die naar het buitenland gaat, betiteld als ‘a-sociaal’. Dus het wordt deze winter hooguit een strandwandeling in plaats van de kou wegtoasten op het strand van de Costa Brava. Maar wij staan vooraan als straks de Corona-vaccins beschikbaar zijn. Het moet dus gek lopen als dan niet de steven naar het buitenland gewend kan worden. Dan kun je in deze Renault zoveel meenemen als je wilt. De kofferbak biedt bijna 500 liter aan opbergmogelijkheden. Dat zijn heel wat koffers en tassen en golfspulletjes die je daarin kwijt kunt. Bovendien heb je onderweg nauwelijks last van lange wachtrijen bij de tank. Eén, wellicht twee keer benzinedorst lessen is voldoende om de Mediterrane regionen te bereiken. Daarna ben jij aan de beurt voor een heerlijk koud biertje, om te toasten op het mooie leven.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT