Wheels

Wheels

Nissan Qashqai scoort ruime voldoendes volgens de 50+- APK

Nissan Qashqai
Tuurlijk: je bent jong en je wilt wat. Maar wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom introduceren we de Falder 50+-APK. Met als aftrap: de Nissan Qashqai.

Leuk al die autotesten. Maar wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom introduceren we bij Falder de 50+ APK. We testen de auto op die zaken die wij belangrijk op onze leeftijd. We reden drie weken de Nissan Qashqai. Dit zijn onze bevindingen:

Pluk je vruchten-uitstraling:

Wie ouder is dan 50 plukt de vruchten van een lang leven. Succes uitstralen is dan een pré. De Nissan Qashqai versterkt wat dat betreft je imago. De auto is sinds de introductie (2007)  de meest verkochte crossover (kruising tussen SUV en MPV) in Nederland. De Qashqai oogt als een jeugdliefde die na vele decennia nog steeds er fantastisch uitziet. Elke vernieuwde versie van de Qashqai heeft simpelweg ‘ the looks’.

Interieur van de Qashqai

Bij goed pensioen, deze doen

In dat geval adviseren wij de N-tech. Dat is de meest aangeklede versie van de Qashqai. De prijs ligt rond de 41.00 euro. Daarvoor krijg je aan de buitenkant allerlei stoere zwarte versieringen opgetuigd. Inclusief de grille in dito kleur. Van binnen tref je alle opties die een automobilist zich kan wensen. Overigens slaat het benzineverbruik ook geen gat in je welverdiende pensioen. Een gemiddeld verbruik van 1 op 18 is goed haalbaar.

Stramme rug-test:

De auto zit heerlijk. Dankzij de hoge instap is er weinig gevaar dat de stramme rug gaat protesteren. Bij de N-Tec uitvoering adviseren wij de 17-inch velgen te kiezen in plaats van de 19. Dan rijdt de auto iets comfortabeler. Zeker als je gaat voor het gemak van een automaat. Nee, schakelen is zó 2008. Een automaat wordt allang niet meer geassocieerd met de DAF-truttenschudder ‘het pientere pookje’. De automaat wordt geleverd in combintie met een 160 pk benzinemotor.

Het Propilot systeem van Nissan

Anti-Whizzkid-gemak

Eerlijk is eerlijk. Sinds Tesla een heerlijk groot scherm in het midden heeft geplaatst, is dat  de norm. In vergelijking daarmee had de monitor  wel iets groter gekund. Voordeel is weer dat de auto in het interieur vele knopjes biedt, die verwijzen naar de functies op de monitor. Je hoeft dus niet je kleinkind te vragen, hoe dat werkt. Dat ‘swipen’ om dan pas toegang krijgt tot alle functies. De spiegels daarentegen zijn wel lekker groot. Daarin verschijnt elke keer als de auto in de dode hoek zit, een oranje waarschuwingstekentje.

Beschermengels:

Het lichaam is niet meer wat het was. Botten worden broos, reactievermogen gaat achteruit. Veiligheid wordt met het verstrijken van de jaren bij steeds belangrijker. Dan is het fijn dat de auto met je meedenkt en daar waar het risico te groot wordt, daadwerkelijk ingrijpt. De Nissan Qashqai heeft een blauwe knop op de rechterkant het stuur. Deze activeert de Propilot-functie. Hiermee kan de auto op de snelweg zelfstandig sturen, gas geven en remmen. Kortom: je kunt semi-autonoom rijden. Een camera achter de voorruit, een radar achter het Nissan-logo in de grille en nog een hele reeks andere sensoren scannen de omgeving, waardoor je op de snelweg het stuurwerk deels uit handen kunt geven. Daarnaast waarschuwt de auto je als je van de rijbaan afwijkt, als je achter uit rijdt en iemand over het hoofd ziet of als een voertuig in de dode hoek zit. Dat zijn wat je noemt beschermengeltjes, waarom je vroeger alleen in weesgegroetjes kon vragen.

Overwintermogelijkheden

Lekker hoor als je die waardeloze winters hier gaat  ontvluchten. En ja, straks na dat waardeloze Coronav-virus gaan we dat weer massaal doen. De Qashqai is een ideaal reismaatje richting de Costa Brava. De motor communiceert goed met het gaspedaal, het stuur ligt heerlijk in de hand. Achterin biedt de auto met zo’n 430 liter voldoende laadruimte. Je kunt zelfs een laadvloerdeel opklappen om de losse bagage klem te zetten. Gaat de caravan mee? Ook geen punt. De Qashqai trekt zo’n 1300-1500 kg. Daarmee kun je een flinke sleurhut fluitend de St Gotthard-pass op rijden.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT