Wheels

Wheels

Renault Captur E-Tech Hybrid: gul in ruimte, gierig aan de pomp

Tanken blijft een financiële martelgang. Wij testen voor de AfterMidlife APK de Renault Captur E-Tech Hybrid en wisten de gang naar de pomp zo lang mogelijk uit te stellen.

De Renault Captur? Was dat niet het succesnummer van eergisteren?

Klopt inderdaad. Dit model is nog door onze landgenoot Laurens van den Acker ontworpen. We hebben het dan zo over ongeveer 2013. De Captur was destijds een van de eerste modellen op pootjes, de zogenaamde SUV’s. In Nederland waren we er weg van. Vooral het gevoel dat je met een grotere auto pad ging, dan’ie eigenlijk was (zoals Teckels zich soms voelen). Tegenwoordig is dat wel anders. Kijk maar zelf maar eens in de file, de SUV overheerst. Er was dan ook alle reden voor Renault om de Captur een facelift te geven.

Facelift prima, maar dan hoop ik niet dat hetzelfde is gebeurd als bij de gemiddelde Amerikaanse Hollywood-ster na een opfrisbeurt. Het knappe smoeltje van vroeger is bij hen niet meer terug te herkennen.

Maak je geen zorgen. De Captur is nog steeds in de smoelencatalogus van Renault een heel herkenbare Captur. Er is wel wat anders aan de hand. Daar waar bij ons langzamerhand de krimp inzet als wij ouder worden, geldt in autoland een geheel andere wet: een opgefrist model breng je altijd ietsje groter dan het voorgaande model op de markt. Zo ook bij deze Renault Captur. Die is 11 centimeter langer is geworden. Tel uit je winst als je weer eens moet opdraven om een paar voetballertjes uit hetzelfde team als je eigen kids te vervoeren. Ook makkelijk trouwens op vakantie. De bagageruimte is met 81 liter gegroeid. Zo is er een kofferbakruimte ontstaan die gerust tot een van de grootste uit zijn klasse genoemd mag worden.

Is de auto een beetje veilig? Ik moet daar wel een antwoord op hebben als mijn vrouw daarnaar vraagt.

We durven gerust te stellen dat vrouwlief heel enthousisast wordt wat Renault allemaal aan beschermengeltjes heeft ingebouwd. We noemen: volledige led-verlichting, automatisch noodremsysteem, actieve rijstrookbewaking, en verkeersbordherkenning. Daar hoef je nauwelijks iets voor te doen, in principe doet de auto dat allemaal zelf. Wil je zelf toch nog iets veranderen aan de standaardinstellingen, dan staat een fraai, niet zo moeilijk te bedienen centraal beeldscherm tot je beschikking.

En hoe zit het met het verbruik. Ik schrik me nog elke dag rot van de prijzen bij de pomp.

Renault is tegenwoordig koploper in elektrificering van de auto. Je kunt ze in alle soorten kopen. Geheel elektrisch, hybride met een stekker en hybride zonder stekker. Wij reden in de zogenaamd E-Tech Hybrid versie. Renault heeft hiervoor een zogenaamde zelfoplaadbare aandrijflijn ontworpen. Basis vorm een benzinemotor gecombineerd met twee elektrische motoren. Het lijkt alsof deze drie een stilzwijgend pact hebben gesloten de grote oliemaatschappijen zo min mogelijk te spekken. Tijdens het remmen slaat de auto de elektriciteit op en schakelt over op stroom daar waar mogelijk. Met name in de stad, waarbij we contant hollen of stilstaan is. gaat dit opladen zeer rap. Met als gevolg dat we soms dachten dat de benzinemeter kapot was, zo lang bleef deze op hetzelfde punt staan. Echt ideaal. Zeker als straks het pensioen toch een beetje tegenvalt.

De Renault Captur E-Tech is er vanaf 27.800 euro.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

 

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT