Wheels

Wheels

Straks weer 100 op de snelweg? Met comfort meer mans

Da’s wennen. Vroeger was je het mannetje als je een snelle sportauto had. Maar wat moet je daarmee, als je nog maar ‘100’ mag. Je bent nu de bink als de auto je in de watten legt.

Hoe hebben we de jaren zeventig overleefd? Er bestond geen maximumsnelheid. Geen APK. Het wegennet was barbaars slecht. Veel tweebaanswegen, geen verlichting en slecht asfalt.  De enige kreukelzone in de auto, dat was jij. Oh, alcoholcontroles? Ja, die waren er wel. Maar alleen als je er niet in slaagde over een rechte lijn te lopen, in combinatie met bloeddoorlopen ogen en onsamenhangende praat, dan pas was je de sigaar. Een biertje of zes voordat je achter stuur kroop? Tegelijkertijd nam het aantal auto’s jaarlijks toe. Het gevolg, aan het einde van 1972 telde men meer dan 3000 doden en maar liefst 70.000 gewonden. Ter vergelijking, in 2017 vielen er 627 verkeersdoden en 21.000 gewonden.

Snelheidsduivels

Hoe hoger de snelheid, hoe hoger het aantal verkeersdoden en hoe hoger de aanslag op het milieu. Dus we gaan weer 100 rijden. Veiliger en schoner. Dat is best slikken voor ons mannen, ouder dan 50. Dat je gas op de plank moet kunnen met een auto is ons met de paplepel ingegoten. Hing er in jouw jongenskamer niet een poster van een Porsche? Hoe lang is het nog maar niet geleden dat fraaie sportbolides werden geassocieerd met macht, rijkdom en mooie vrouwen. Schuilt in ons allen niet een Petrol Head? Of nog mooier: een stoere James Bond, die door spectaculair sturen over bochtige bergweggetjes, Dr. No van zich afschudt?

Nissan Qashqai

Maar wat moet je met je sportbolide, als je straks maximaal 100 mag? En bij elke keer gas op de plank een prent dreigt? Dan gelden toch andere wetten? Dat merkten we toen we de Nissan Qashqai reden. De zogenaamde ProPILOT-functie deed het werk en nam het sturen, accelereren en remmen grotendeels over. Stoelen bekleed met zacht nappa-leer omarmden ons. Geluids- en trillingsdempende materialen, dikker glas, hielden motor-, bandengeluid, en windgeruis buiten het interieur. Elektronische engelen waakten over ons. Denk hierbij aan: Intelligent Emergency Braking dat zelf ingrijpt bij onverwacht overstekende voetgangers,  Rear Cross Traffic Alert, dat het risico op schade bij parkeermanoeuvres vermindert. Daarnaast beschikten we over Traffic Sign Recognition, Driver Attention Alert, Intelligent Park Assist, Intelligent Around View Monitor, Blind Spot Warning en Lane Departure Warning.

Ja, de wereld trok rustigjes aan ons voorbij en we vonden het prima zo.
it’s not speed anymore, it’s comfort, you stupid.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.
Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT