Wheels

Wheels

Wanneer stappen 50-plussers over op elektrisch rijden?

elektrisch rijden
Vooral vijftig-plussers zijn diegenen die particulier een auto kopen. Wanneer kiezen zij voor elektrisch rijden? Wij zochten het antwoord in de gloednieuwe accu-fabriek van Volvo in Gent.

Blijf zitten waar je zit, was lange tijd het devies in Coronatijd, maar nu mogen we de teugels weer een stukje laten vieren. Juist de auto blijkt straks een ideaal quarantaine-ruimte om, zonder besmettingsgevaar, te reizen. Vraag is hoe je dat wil doen? Nog met je pruttelende of ronkende brandstofmotor. Waarom niet? Je lijkt zelfs een dief van je eigen portemonnee nu de brandstofprijs zo laag ligt.  Maar op de iets langere termijn gloort een andere toekomst. Die van elektrisch rijden. Vooral leaserijders zijn diegenen die elektrische auto’s hebben aangeschaft. De reden: belastingbijtelling. De Nederlandse regering heeft altijd flink in de buidel getast om elektrische zakelijk rijders bij te staan. Vaak scheelt dat vele honderden euro’s per maand op het gezinsbudget. Voor de gewone consument was dit niet weggelegd.

Goed pensioen

Wie is dan die gewone consument? Als het gaat om autoverkoop zijn wij dat, de 50-plussers. Kinderen de deur uit, op de toppen van hun carrière of vaak een goed pensioen. Daarom zijn zij vooral diegenen in Nederland die uit eigen zak een auto kunnen betalen. Het Financieel Dagblad deed onderzoek wanneer zij tot de overstap van een elektrische auto bereid waren. Dit zijn de punten:

  • Het aanbod moet veel groter. Nu zijn wachttijden vaak nog te lang.
  • Electrische auto’s moeten beter betaalbaar worden. Ze zijn aanzienlijk duurder dan reguliere auto’s.
  • De kwaliteit van de accu’s moet omhoog, waardoor actieradius en laadsnelheid toenemen.
  • Ook het aantal laadpalen moet omhoog. Nu is er nog een gerede kans dat het oplaadpunt dat je op het oog hebt, bezet is.
  • De auto zou energie aan het huis moeten kunnen teruggeven

De nieuwe accu-fabriek van Volvo in Gent

Busladingen

De auto-industrie zelf is ervan overtuigd dat al deze hobbels voor de consument op de iets langere termijn overwonnen worden. De investeringen zijn hoog, technologische ontwikkelingen gaan snel. Op uitnodiging van Volvo mocht Falder, nog juist voor de Corona-quarantaine, dit met eigen ogen aanschouwen bij de opening van een gloednieuwe accu-productielijn in Gent. We waren niet de enigen. Met busladingen werden internationale journalisten en hoogwaardigheidsbekleders aangevoerd. Geen wonder. Voor Volvo is deze fabriek een levensader. Zo’n 150 miljoen euro’s werden er geïnvesteerd. De accu’s worden uit de Poolse fabriek van het Zuid-Koreaanse LG Chem overgebracht. In Gent zetten de werknemers de bijna dertig aangeleverde separate delen in elkaar tot een volledig accupakket, dat 500 kilo weegt. Dit gebeurt in een volledig stofvrije omgeving en onder hoge voltages. Vervolgens worden deze overgebracht naar de naast gelegen eindassemblage. Daar bouwt Volvo elektrische en reguliere XC40’s. De accu’s zijn voor de elektrische variant bestemd en zorgen voor een bereik van meer dan 400 kilometer. Dit model wordt nog dit jaar geïntroduceerd, onder de naam XC40 Recharge P8.
Deze introductie is overigens de eerste uit een lange reeks. Volvo ontwikkelt n de komende vijf jaar elk jaar een volledig elektrische auto. Per 2025 moet de helft van alle verkochte Volvo’s volledig elektrisch aangedreven zijn.

Volvo

Voordelen elektrische auto:

  1. Voordelig in gebruik
    Hoewel brandstofkosten nu laag zijn, is elektriciteit nog veel goedkoper.
  2. Beter voor het milieu
    Tijdens het rijden in een volledig elektrische auto worden er geen luchtverontreinigende stoffen uitgestoten. Dit wordt nog beter als dit straks deze stroom ook groen wordt opgewekt in plaats van met ouderwetse fossiel brandstoffen.
  3. Minder onderhoud
    Een volledig elektrische auto vergt weinig onderhoud. De auto heeft namelijk weinig bewegende delen. Dat betekent dat deze delen minder snel slijten.
  4. Extra premie bij aankoop elektrische auto
    Vanaf 1 juli 2020 kan iedereen subsidie aanvragen voor de aanschaf van een elektrische auto. Die bedraagt 4.000 euro voor een nieuw exemplaar en 2.000 euro voor een occasion.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.
Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT