Media

Media

60 is het nieuwe 30

Waar zijn ze, de grijze deskundigen in welk vak dan ook? En dan bedoelen we niet als leuk behang op een congres, of als coauteur of ondersteunende autoriteit van een wetenschappelijk werkje.

Nee, gewoon in de praktijk van nu, midden in de turbulentie van de markten. Ze zijn nauwelijks te vinden in een wereld die door 40-minners geregeerd lijkt.

Peter de Boer is creatief directeur bij Viisi Hypotheken en medeoprichter van biermerk WillsArk. Hij breekt graag een lans voor de hedendaagse frisse en hippe senior. Hij schreef een column die we jullie niet willen onthouden, omdat hij zo ongelooflijk goed en inspirerend is. Dit maakt jullie dag!

Wie heeft bedacht dat we na ons 67ste zijn afgeschreven, gedoemd om op een elektrische fiets te ‘genieten’ van doelloze ritjes naar nergens?

Hebben 67-plussers dan geen wezenlijke toegevoegde waarde meer? Wij zouden willen zeggen: vraag het eens aan Herman Tjeenk Willink (80), Prinses Beatrix (84) die zo’n beetje wekelijks op werkbezoek gaat, Frits Goldschmeding (88), of aan de onvolprezen Noraly Beyer (75), nog steeds een zeer gewaardeerde presentator van talloze evenementen.

Internationaal is het al niet anders. Catherine Deneuve (78) straalt nog steeds op het witte doek, Sergio Mattarella werd onlangs op 80-jarige leeftijd opnieuw tot president van Italië gekozen; zijn acceptatiespeech werd 55 keer door applaus onderbroken.

Oprah Winfrey is 68 jaar oud en still going very, very strong. Als Oprah spreekt, hangt Amerika aan haar lippen. Raadt zij een boek aan, dan staat het binnen een dag in de bestsellerlijst.

Oprah still going strong...

Voorbeelden genoeg dus van 67-plussers die midden in het leven staan, invloed hebben en de wereld van nú (niet alleen die van voorheen) vormgeven. Je zou het alleen niet zeggen als je de lijstjes van de hedendaagse influencers voorbij ziet komen. Of het nu gaat om invloedrijke curators in de kunstwereld, succesvolle ondernemers of baanbrekende wetenschappers; de nadruk ligt steevast op jong, hip, trendy, dynamisch. Niet alleen zijn die jonge lijstjes zwaar discriminerend, ze gaan ook compleet voorbij aan de talenten boven de 40.

Het gaat helaas verder dan alleen vlotte lijstjes die voor een verkeerde beeldvorming zorgen.

Het bedrijfsleven koketteert altijd met 40-minners – zeker binnen het marketingdomein. Waarom is dat? Zijn al die HR-managers overal aan het leeftijd discrimineren? Het lijkt er wel op.

 Zijn ze bang voor het digitaal analfabetisme onder 40-plussers, waar de kamergeleerden zo graag op wijzen? Hou toch op, de NFT’s zijn hot en happening binnen de categorie 60-plus. Ook hebben veel senioren invloedrijke posities bij starts-ups en scale-ups. Daar hebben ze helemaal geen corporate vooroordelen over 40-plussers, maar ja, die zijn dan ook écht aan het ondernemen. De meeste HR-managers doen dus niet alleen de ‘rijpere’ talenten tekort, maar vooral ook zichzelf.

Jaren die tellen, brengen wijsheid mee. We hebben het niet alleen over boekenwijsheid maar eerst en vooral over levenswijsheid. Wij mochten de toestand in de wereld altijd graag bespreken met onze nog frisse en levenslustige vader. Hij was een wandelende, immer groeiende encyclopedie, en bovendien een wijs mens met inzicht in de menselijke psyche. Met zijn rijke kennis en ervaring was hij het levende bewijs dat iedereen, ongeacht leeftijd, z’n waarde heeft.

Hoog tijd voor een stevige marketingcampagne waarin leeftijd er wél toe doet, maar dan in positieve zin. Waarin we leren dat 40-plussers verre van uitgeblust zijn en nog prachtige creatieve bijdragen leveren aan elke organisatie.

Een campagne ook tegen het onrecht in het bedrijfsleven, tegen de criminele verkwisting van talent, tegen de uitsluiting van al die kennis en ervaring. Ondernemende marketeers zouden daarmee een mooie bijdrage leveren aan het publieke debat.

Fotografie: shutterstock

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze
Facebookpagina

 

 

 

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT