Nieuws

Nieuws

Ja, we staan weer in de file!

Het filespook is deze week definitief teruggekeerd. Maar Jan-Henk Zandberg weet nog dat het in de eighties altijd lekker doorrijden was.

Tot 1983 stonden er in Nederland nooit files. Hoewel? In de ochtendspits had je, volgens de verkeersberichten op Hilversum 3, in die tijd welgeteld vier (4!) korte stremmingen: de brug bij Vianen, de Van Brienenoordbrug, de Velsertunnel en uiteraard bij de Coentunnel. Dat was het. De vijf miljoen auto’s van toen pasten prima op het (tweebaans) wegennet. Er was asfalt voor iedereen.

Guilty Pleasure

Anno oktober 2021 telt Nederland bijna negen miljoen bolides  en is het weer één van mijn slechtere guilty pleasures om ’s ochtends lekker thuis de (mega)files bij te houden. Dat voelt altijd als een kleine overwinning, gewoon omdat ik er níet in sta. Noem het gerust fileleedvermaak, want in deze periode tikt de dagelijkse filelengte straks weer huilend de vertrouwde 800 kilometer aan. Afgelopen zomer was de beruchte ‘Zwarte Zaterdag’ in Frankrijk nog goed voor 700 kilometer file. Hier staat dat straks elke werkdag, maar dan méér. Gelukkig zit ik dan relaxed aan de koffie met een banaan. Helaas bevind ik mij richting Schiphol echter vaak ín zo’n opstopping als ik een vlucht moet halen, waarvan het ticket duurder is dan mijn auto (een Espace uit 2004).

Ontsnapte hamster

Dan heeft Rijkswaterstaat bij Almere op de A6 weer vijf van de zes rijbanen keihard rood afgekruist, omdat er toevallig een bilateraal botsinkje met zeer verwaarloosbare blikschade is gebeurd, of omdat er een hamster is ontsnapt. Kid you not. Tja, zo loop je gemakkelijk drie kwartier vertraging op. Shoveltje erop, én dóór. Toch? Ik haat die Kajagoogoo-achtige eighties, maar qua filedruk laten ik mij graag terugbeamen naar 1982. Al koste het verkeer toen wel zo’n 2000 doden per jaar. Nu circa 600 bij een verdubbeld verkeersaanbod en drie miljoen meer inwoners. Maar goed: hoeveel fatale crashes kan je eigenlijk veroorzaken als alles stilstaat.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT