Nieuws

Nieuws

Spijt van je ‘Feyenoord kampioen 2017’-tatoeage? Of die gezichtstattoo van je zoon? Nergens voor nodig!

Het is de nachtmerrie van iedere ouder die zijn kinderen als zijn persoonlijke project beschouwt: ineens komt zoonlief thuis met een gigantische tattoo op zijn gezicht. Hoe moet dat nou als hij zijn studie management & media heeft afgerond en een baan zoekt? Gelukkig is er nu de Stichting Spijt van Tattoo.

Nog niet zo lang geleden dwarrelde er een belangwekkend persbericht op het bureau van een van onze Falderianen. Afzender: Stichting Spijt van Tattoo. Ja, overal bestaat in dit land een stichting voor. De Stichting Spijt van Tattoo start eind januari met een maatschappelijk relevant project: het kosteloos verwijderen van tatoeages op gezicht, hals en handen ‘bij werklozen die denken hierdoor moeilijker aan een baan te kunnen komen’.

(Met ‘hierdoor’ worden dus de zichtbare tatoeages bedoeld, niet het verwijderen.)

Er zal een campagne worden gestart met de flitsende slogan ‘Dag Tattoo, Hallo Baan’.

En er zal een documentaire van de werkloze spijtoptanten worden gemaakt die op scholen zal worden vertoond. Zodat de leerlingen zich nog eens goed bedenken voor ze een levensgrote afbeelding van hun geliefde, Lionel Messi of Tommy Beugelsdijk op hun gezicht laten zetten.

Title

En het idee slaat aan. Er hebben zich al 117 werklozen aangemeld die spijt hebben van hun tatoeage ‘die ze in hun jeugd hebben laten zetten’.

De kick-off is op 28 januari op de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dat lijkt opvallend. Zoveel getatoeëerden zullen daar toch niet rondlopen? En zoveel werklozen ook niet. Maar het gaat om een wetenschappelijke aanpak, want de mediagenieke c.q. mediageile media-professor Henri Beunders werkt mee aan de documentaire. Hij schrijft ook een boek over ‘de non-verbale communicatie van tatoeages’.

Beeld uit de campagne ('Ad').

Wie bedenkt zoiets? Nou, een specialist natuurlijk. Hij heet Andy Han en is met zijn vrouw eigenaar van zijn eigen ‘tattoo- en laserpraktijk’ in Rotterdam. Maar nee, dit is geen verkapt businessmodel. Hij verwijdert de tattoos van de werklozen gratis en voor niks, en dat is behoorlijk nobel. Want een tattoo zet je in een keer, maar om hem weer weg te krijgen zijn vaak wel vijf of tien sessies nodig. Wel moeten de gelaserde werklozen in ruil daarvoor meewerken aan de documentaire. Er zijn al verschillende uitzendbureaus die hebben toegezegd dat ze daarna de tattoo-lozen aan een baan gaan proberen te helpen.

Volgens Han is de tatoeage-gekte enorm. Jongeren zetten steeds jonger een tattoo, en die tattoo’s worden steeds groter. Ze doen hun idolen na: Memphis Depay en andere voetballers, popsterren, rappers, enzovoorts. Maar hij ziet ook dat steeds meer mensen spijt krijgen. En hij kent veel werklozen die constateren dat ze vanwege hun tatoeages geen baan krijgen, zelfs niet als vuilnisman.

Dat verwondert ons toch. In de eerste plaats omdat Han zo zijn eigen business lijkt te frustreren. Maar ja, er zijn ook mobiele telefonie-providers die waarschuwen tegen excessief mobielgebruik.

Iets anders is dat je van hem zou verwachten dat hij zich juist zou beijveren voor maatschappelijke acceptatie van de tattoo. Ook van de gezichtsbedekkende. En dat uitzendbureaus hun best zouden doen om mensen met idiote tattoo’s toch aan een baan te helpen.

Je zou trouwens ook denken dat tattoo’s steeds meer geaccepteerd zijn en dat niemand er meer een probleem van maakt. Ja, vroeger werd een tatoeage ordinair gevonden, iets voor zeelieden, prostituées en gedetineerden, maar nu zie je zelfs deelnemers aan ‘Ik vertrek’ of ‘We zijn er bijna!’ met joekels van tattoo’s. Het is mainstream geworden, zou je bijna denken. Maar nee, er is kennelijk nog een heel achterhoedegevecht te voeren.

In plaats van te zwichten voor de algemene afkeer van werkgevers voor tatoeages zouden er misschien nieuwe gezaghebbende getatoeëerden moeten opstaan. Wanneer gaat een CEO zijn gezicht eens laten sieren met het logo van zijn onderneming? Of verschijnt onze minister-president op zijn wekelijkse persconferentie met ‘Rutte-3’ op zijn voorhoofd?

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT