Fashion, food & travel

Fashion, food & travel

Van 16 t/m 26 mei is het de Week van het Nederlandse Bier. Wij grijpen ieder excuus om bier te drinken aan.

De Week van het Nederlandse Bier laat ons schuimbekken van vreugde. Van 16 t/m 26 mei zijn er in het hele land proeverijen, festivals enzovoorts.

Normaal gesproken heeft een week maar 7 dagen, maar dat is niet meer genoeg voor de drank die iedere volwassen Nederlander tegenwoordig in zijn greep houdt, van de hipster tot de couch potato met een bierbuik. Nederland heeft maar liefst 650 brouwerijen. Vroeger had je er maar een paar…

Voor ons is het natuurlijk iedere week de Week van het Bier, maar plotseling is een van de eerste levensbehoeften omgeven met een aureool alsof het iets heel bijzonders is, bier te drinken en te brouwen.

Bier-spijscombinaties

Er zijn talloze brouwers bijgekomen, er zijn professionele bierproevers, je kunt een (online) opleiding volgen tot ‘bierista’ en er is een heel biersnobisme ontstaan met bijbehorend jargon. En wat te denken van een ‘masterclass bier proeven als een pro’? Er is ook de app Bier Butler (www.bierbutler.nl) met bier&foodadvies.

Volgens Bierista moet je ook alles uitleggen.

Gedroogde pruim

Een bierdrinker is niet meer alleen een gezellige dikke man van onze leeftijd of een getaoeëerde jonge baardman. Ieder zichzelf respecterende stad heeft tegenwoordig wel een of meer stadsbrouwerijen en er zijn zelfs aardig wat vrouwen die bier brouwen. Met als dieptepunt de lollig bedoelde naam Kutbier van brouwerij Boegbeeld. De beschrijving op de website van deze brouwerij uit Den Bosch: ‘Een stevig blond bier vernoemd naar het pittige karakter van de Bossche Kut! In Den Bosch zeggen we vaker ‘kut’ dan ‘houdoe’. Maar van binnen hebben Bosschenaren een klein hartje. Dit zoete karakter is terug te vinden in de zoete smaak van gedroogde pruimen.’

Een grandioos succes, vanwege de naam.

Zo kan-ie wel weer. Bij AH lag een krantje met alles over de bierweek. Nooit zoveel mensen op de foto gezien met een opgeheven glas schuimend bier voor hun snufferd. Een van de trends is de enorme groei van speciaalbier, alcoholvrij en alcoholarm. De echte diehard doet natuurlijk niet ‘nul punt nul’, maar het Buckler-imago heeft alcoholarm nu toch echt wel afgeschud. Het is bijna stoer om een bier zonder alcohol te bestellen. En waarom ook niet? Iemand moet de Bob zijn,

Drukwerk en ’t IJ

Overigens een leuk weetje: in Amsterdam kent iedereen Brouwerij ’t IJ. Mooie meiden daar, en het bier is ook niet onaardig. Een van de oprichters blijkt Kaspar Peterson, die liedjes schreef voor Drukwerk. Een echte Amsterdammer, vermoeden we. En iemand van onze generatie. Hij staat ook in het blad, met een glas speciaalbier in zijn hand.

Kijk maar eens op https://www.weekvanhetnederlandsebier.nl

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT