Hein

Hein

Iedereen kende wel iemand die een Opel reed

Opel vierde zijn 120-jarig bestaan. Falder-columnisten Sjaak en Hein maakten daarom een aantal ritten in Opels uit de jaren ‘60 en ‘70. Hoe hebben we het verkeer in die tijd overleefd, zo vroegen we ons af.

Falder columnisten Sjaak en ik zitten in een Opel Kadett uit de jaren zestig. Ik heb mijn handen op het stuur, dat nog het meeste gelijkenis vertoont met een rond gebogen trekdrop. In het midden een claxon en daartussen niets anders dan lucht. Een rochel van onder de motorkap kondigt leven aan. Een fragiele groene pijl die van links naar rechts voortbeweegt dient al snelheidsmeter. Schakelen is net zoiets als je hand voorduwen door een kiezelpad. Elke aanvang van een versnelling klinkt als een protestactie.

Falder-columnist Sjaak

Opel nodigde ons uit vanwege het 120-jarig bestaan. Daarom mochten wij plaatsnamen in een aantal Opel-modellen dat vroeger gemeengoed was in Nederland. Opel 120 jaar, is bijna hetzelfde als de geschiedenis van 120 jaar auto in Nederland. Met name na de oorlog. Jan Modaal kocht vooral een Kadett. Wie iets meer geld had, reed een Kaptein, een rijke boer bewoog zich voort in een Admiraal en wie wilde tonen dat er veel geslachtshormonen door de aderen stroomden, reed rond in een Monza, inclusief bungelend vossenstaartje of behaatje aan de spiegel.

Barbaars wegennet

En zo bewogen we ons voort in de jaren zestig en zeventig. Er bestond nog geen maximum snelheid. Geen APK. Het wegennet was barbaars slecht. Veel tweebaanswegen, geen verlichting en slecht asfalt. Falder Sjaak herinnert zich hoe hij met de hele familie, zeven in getal, bij zijn oom in een Opel Admiraal stapte. Hijzelf zat opgerold tussen de voeten van zijn moeder onder het dashboardkastje. Hoe hebben we die jaren overleefd, vragen wij ons nu af. Wij sukkelen in onze Opel Kadett naar een vaartje of vijftig. Niet hard, maar het voelt o zo onveilig. Riemen zijn nergens te bekennen. En de enige kreukelzones in deze auto zijn wij. Bij een frontale botsing zijn we morsdood.

Vakantieverkeer in de jaren zeventig

Nieuwe modellen

Hoe snel de technologische ontwikkelingen zijn gegaan laat Opel zien tijdens het event. Vandaag onthult het maar liefst drie electrische modellen die tussen nu en de nabije toekomst onze wegen gaan bevolken: allereerst de volledig nieuwe, zesde generatie van de Corsa, volledig elektrisch aangedreven met een actieradius van 330 km (vanaf € 34.999,-). Daarnaast de  Opel Grandland X Hybrid4, waarbij benzine -en electrische motoren zorgen voor een minimaal gebruik van 1,6 l voor elke 100 km. Het conceptmodel Opel GT X Experimental oogt als een voertuig uit een Stars Wars-film. Nu top of the bill en hypermodern. Over een jaar of twee de gewoonste zaak van de wereld. Want de mens went aan alles. Als Opel straks 200 jaar bestaat, stappen onze achterkleinkinderen in deze auto’s en liggen in een deuk hoe wij ons nu voortbewegen. Ach ja, elke generatie denkt op het hoogtepunt van het moderne kunnen te leven. Heden wij, morgen zij.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT