Het is een dilemma. Aan de ene kant wil je verbonden blijven met vrienden, oud-collega’s en familie. Aan de andere kant voelt het steeds meer alsof je vastzit in een digitale hamsterbal vol nepnieuws, complotdenkers en irritante advertenties.
Facebook was ooit een handig hulpmiddel, een soort digitale kroeg waar je even bijpraatte. Maar tegenwoordig is het vooral een commerciële machine die draait op algoritmes die jou zo lang mogelijk laten scrollen. En ondertussen verdient Zuckerberg miljarden aan je data.
Toch is stoppen makkelijker gezegd dan gedaan. Waar ga je heen als je Facebook verwijderd? Instagram? WhatsApp? Oh wacht—die zijn ook van Zuckerberg. LinkedIn dan? Maar dat voelt weer alsof je constant op een netwerkborrel staat.
Misschien is de oplossing niet zo zwart-wit. Minder Facebook, bewuster scrollen, en niet overal in meegaan. Of gewoon vaker ouderwets bellen of afspreken. Of pak eens een boek! Maar één ding is zeker: het onbevangen Facebook van vroeger bestaat niet meer. En daar mogen we best eens kritisch over nadenken.