Tech & wheels

Tech & wheels

‘Da’s toch heel mooi, zo’n lichtekooi’

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer zo nodig hoeft te bumperkleven of een baseballpetje draagt. In deze ‘AfterMidlife-APK': de Opel Mokka.'

Wie boven de vijftig is, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’.

Mijn vader had vroeger een Opel, mijn opa ook. Moet ik mij afzetten tegen mijn voorgaande generaties of juist in de pas lopen?

Van ons hoef je niets. We zijn op een leeftijd gekomen, dat we steeds minder moeten en steeds meer mogen. Dat geldt ook voor auto’s hoor. Dus zie maar. Wat je (voor)ouders betreft: best logisch dat ze Opel reden. Opel was de auto van het volk. Een kwart eeuw lang was Opel het bestverkochte merk in Nederland. In de jaren tachtig was het heel gewoon dat het topmodel van Opel, de Kadett twee keer meer over de toonbank ging, dan elke concurrent. Naast de Kadett had je natuurlijk de GT, de Ascona, de Diplomat, de Kapitän en de Manta. Wij mochten ooit samen met Normaal-zanger Bennie Jolink een ander roemrucht model testen: de Monza. Hij had toen achter het stuur de alom aanwezigheid van het Duitse merk in ons land niet treffender kunnen omschrijven: ‘Opel is de hoer van de boer’.

Zucht, vroeger was inderdaad alles beter. Zo jammer dat we het niet allemaal over kunnen doen, toch?

Hé, nu opeens niet zo sombertjes. We worden steeds ouder en de kwaliteit van het leven stijgt ook nog steeds. Maar kun je je nostalgische gevoelens maar moeilijk loslaten, dan bedient Opel je op je wenken. Want deze Opel Mokka is geinspireerd op de Opel Manta, de sportcoupé die in de jaren zeventig inderdaad zeer goed verkocht.

Maar wacht eens even: de Opel Manta was toch de Maaskantjes-auto?

Inderdaad, in de jaren tachtig ontfermde de petjesbrigade zich over de Manta. Zij verfomfaaide het model met te brede wielen, foute spoilers en bengelende behaatjes aan de voorspiegel. Wat de ontwerpers zeer goed hebben gedaan is niet de oude Manta in zijn geheel overgieten met een kek retrosausje. Zij kozen voor een remake van slechts het meest in het oog-springend deel: de neus. Slim, verwierf Cleopatra hiermee ook niet eeuwige roem? Opel noemt de nieuwe neus van de Mokka, het Vizor-scherm. Net zoals bij de Manta staan de koplampen in de grille ver uit elkaar. Volgens Opel verzonken als in een vizier. Toekomstige modellen van het Duitse merk zullen in het vervolg ook allemaal getooid worden met deze vizierlook.

De speciale Matrix-verlichting, die zorgt dat medeweggebruikers niet worden verblind.

Is de auto van binnen eveneens opvallend?

Voordat we het daarover hebben, laten we eerst de motorische prestaties noemen: De auto is in alle varianten te bestellen: diesel, elektrisch en benzine. Wij reden in de 1.2 liter versie, die zo’n 130 pk oplevert. Werkt allemaal prima, zeker als je geen Max Verstappen-aspiraties hebt (en wie heeft dat nog op onze leeftijd?). Binnen de Mokka vloeien de schermen achter het stuur en in het midden van het dashboard samen. Dit is wel optioneel. Het instapmodel biedt namelijk twee gescheiden 7 inch-schermen. Daaronder  tref je een aantal functieknoppen en een prachtig zwart gelakte middenconsole. Opel heeft een sterke traditie in goed zittende stoelen, dit geldt ook voor dit nieuwe model. Schrik overigens niet, als je op het scherm ziet dat de Mokka ’s nachts automatisch groot licht voert. De Matrix-lamppartij zorgt ervoor dat het schijnsel netjes om de tegenligger valt, zodat deze niet wordt verblind. Bennie Jolink zou zich ongetwijfeld om zoveel techniek verbazen. We horen de Normaal-zanger al mompelen: ‘da’s toch heel mooi, zo’n lichtekooi’.

De Opel Mokka is te koop vanaf 26.299 euro.

Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT