Tech & wheels

Tech & wheels

Mazda6: liefhebber’s lieveling

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer zo nodig hoeft te bumperkleven of een baseballpetje draagt. In onze ‘AfterMidlife-APK: de Mazda6

Wie boven de vijftig is, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’.

Ik ben niet zo’n autoliefhebber, nooit geweest, waarom moet ik op deze leeftijd opeens een verslag over de Mazda6 lezen?

Juist dan zou je dit verslag moeten lezen. Want het moet vreemd lopen wil je vroeg of laat weer niet voor de keuze staan van een volgende auto. Heb je dan je top-3 klaar? Wij willen je niets door de strot duwen, maar willen wel meegeven dat Mazda tot de redactielievelingen behoort. Mazda is een zekerheidje als het om goede en fraaie auto’s gaat. En zekerheidjes, daar zijn we steeds gevoeliger voor met het vorderen van de jaren. Nietwaar?

Kun je aub in lekentaal uitleggen, waarom deze auto zo goed is?    

Als je niet van auto’s houdt, dan misschien wel van voetbal. Stel dat auto’s een Champions League-elftal zouden moeten vormen? Welnu, dan zouden de BMW, Mercedes en de Audi de arrogante voorhoede zijn, de VW en de Ford zouden vooral actief zijn in de verdediging, de Citroen zou op de vleugel steeds fantastische acties maken, maar dan wel de bal kwijtraken. Desalniettemin kan het team opeens achter komen. Als er echt gebeuld moet worden, dan is daar de Mazda op het middenveld, waar je altijd vertrouwd alle ballen op kan spelen en die het publiek aangenaam verbaasd met scorende acties. Mazda zal achteraf echter niet de eer opeisen en heeft trouwens ook geen tattoo’s, of overgekapt haar.

Is Mazda dan Ajax of Feyenoord?

Feyenoord is natuurlijk de club van niet zeuren maar poetsen. In het bovenstaande voorbeeld, zou je dus Mazda eerder het thuisvoordeel van De Kuip geven. Maar, en dat is zeker bij de Mazda6 het geval, het Japanse merk wordt steeds meer premium. Tsja, en hoe je het wendt of keert, zelfs de meest verstokte Feyenoordsupporter zal moeten toegeven, dat goed voetbal en premium spelers dan toch meer de Amsterdamse club betreft.

Is deze Mazda6 een kampioenskandidaat?

Op dit ogenblik zijn de SUV’s niet aan te slepen. Lekker hoge zit, king of the road-gevoel. Ook mannen van onze leeftijd zijn daar gevoelig. Maar toch blijft ie voetballend de beste keuze, zoals Van Gaal zou analyseren. Mazda heeft met dit model een subliem product voor de consument in petto. De auto rijdt heerlijk. Bovendien biedt het visueel prachtige lijnen, die in een vloeiende beweging doorlopen van de grille tot en met de achterkant. In elk geval heel wat anders dan de vele Duitse bolides, die doorgaans in deze klasse over Neerlands autowegen zweven.

Wij hebben in ons leven al veel meegemaakt. Ga ik mij verbazen in deze Mazda?

We zijn nog van de generatie, dat we zonder veiligheidsgordels voorin mochten zitten, terwijl onze vaders of moeders vechtend voor enig zicht, om de vijf minuten de voorruit zeemden. Vanuit deze optiek verbaas je je zeker in deze Mazda6. Stap je van een moderne auto in dit model, dan valt het echter wel mee. Mazda is doorgaans geen merk van de revolutie, maar van de perfecte evolutie. Alles in deze ‘6’ is gewoon heel goed. De Bose-geluidsinstallatie is een sieraad voor het oor. De materialen voor het dashboard zijn soft en puur. En de stoelen? Wij hebben al in de meest prachtige auto’s gereden, maar soms verging het ons al na een uur het plezier, vanwege rare pijntjes. Wij kennen mensen, die nog steeds Saab rijden, puur om de perfecte Scandinavische zetels. Welnu, Mazda heeft die uitdaging ook opgepakt. De stoelen zijn flink verbouwd, maar de diepere zit, geeft precies dat het gevoel van de luie TV-stoel.

Bij pensioen, deze dan maar doen?

Voor de Mazda6 auto tel je zo’n 39.000 euro neer. Dat is een hele uitgave. Maar heb je een beetje carriere gemaakt, in combinatie met een goed renderend pensioenfonds, dan moet die te betalen zijn. Dan heb je wel een model onder de derrière, waarbij je de witte raaf bent onder de pensionado’s. Deze, toch ietwat, treurige autootjes zijn vooral aangeschaft onder het motto: ‘genoeg ruimte voor twee’ en ‘degelijkheid’. Hoeveel meer ‘man van de wereld’ straal jij dan niet uit? Dan hebben we het nog niet eens gehad over wat voor niemand zichtbaar is: zoals een head-up display, adaptieve bochtenverlichting, Lane Keep Assist, Smart Brake Support, een achteruitrij-camera, stoel –en stuurverwarming en Radar Cruise Control. Die krijg je er allemaal standaard bij. Dus spoed je naar de showroom, of vink hem aan in je wagenpark-menu, anders koopt Manchester City hem.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland. Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT