Tech & wheels

Tech & wheels

Met de Volkswagen Transporter naar de top van de fameuze Stelvio

Hoe is het als je voor je een fietsvakantie mag reizen in een bus waar alles past en die rijdt als een gewone personenauto. Wij testen de Volkswagen Transporter 6.1 voor de Aftermidlife APK.

Er bestaat visserlatijn, maar ook wiellerlatijn. Napraten over wielrenprestaties.  Wij kregen van Volkswagen de Transporter mee. Dit zijn de gesprekken die we voerden in de auto nadat we op de racefiets de fameuze Italiaanse Stelviopas beklommen.

Over de klim van de Stelviopas

  • Pfff, zo zwaar heb ik het nog nooit gehad in mijn leven.
  • Een gemiddelde stijging van meer dan acht procent met 48 haarspeldbochten.
  • Ik kon tijdens de klim geen hap door mijn keel krijgen. ik was alleen maar aan het hijgen.
  • Komt waarschijnlijk dat we tot 2700 meter hoog moesten.
  • Toen ik bij klimkilometer twintig was zag ik die top en dacht, dat ga ik nooit redden.
  • Al die motoren, die onverantwoordelijk hard langs je heen zoeven. Ik hapte alleen maar uitlaatgassen.
  • Het was vandaag gewoon veel te heet
  • De binnenbochten waren het ergste, elke keer liepen ze steil omhoog en moest je weer aanzetten.
  • Vlak voor de top was er nog een aantal heel forse beklimmingen.
  • Pas bij de laatste bocht besefte ik dat ik het echt ging redden, echt de tranen sprongen in mijn ogen.

Over de Volkswagen Transporter:

  • Hoe lang nog naar Nederland: twaalf uur?
  • Ben je nu nog niet aan de Lane Assist gewend? je hoeft gewoon niets zelf te doen. Dat systeem denkt gewoon met je mee. Vanaf 65 km stuurt de auto  je weer in de goede richting?
  • Nee, onze fietsen staan goed vast in de laadruimte. Tussen al onze tassen.
  • Had je nog meer willen meenemen? Had dat dan gedaan, we hebben ruimte voor een heel peloton. We kunnen tot 1,4 ton lading wegstouwen in deze bus.
  • We hadden zelfs nog een aanhangwagen kunnen koppelen, ook nog eens goed voor 2.5 ton.
  • Hadden we ook de Trailer Assist kunnen gebruiken, die ons had kunnen helpen bij het achteruitrijden en inparkeren van die aanhanger.
  • Nee, je hoeft je grote licht niet aan te doen. Staat standaard al aan boven de 60 km/u. Bij voor- of tegenliggers schakelt deze dan weer uit. Om te voorkomen dat deze verblind worden.
  • Het is prima zitten hier in deze dubbele cabine. Hadden nog wel twee man bij gekund.
  • Hier bij Stuttgart even tanken.
  • Die Duitsers zijn kenners. Moet je zien hoe ze naar die auto kijken. Ze zien aan de LED-koplampen voor en achter, plus die 17-inch wielen dat het de nieuwste versie is van de Transporter: de 6.1.
  • Wow, die TDI-motor is echt zuinig. Italie-Duitsland voor nog geen 100 euro. Jongens, zullen we nog zo’n Duits broodje worst kopen? Ik trakteer.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland. Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT