Tech & wheels

Tech & wheels

Mazda MX-5: heerser van de B-weggetjes

Leuk al die autotests, maar niet één die ingaat op de wensen van onze generatie, die niet meer zo nodig hoeft te bumperkleven of een baseballpetje draagt. In deze ‘AfterMidlife-APK: de Mazda MX-5

Wie boven vijftig is, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder ‘Aftermidlife-APK’.

Mazda MX-5, die kennen we al heel lang toch?

Klopt, en kans is groot dat deze MX-5 nog over ons graf regeert. In 2065 zijn we waarschijnlijk aanbeland bij de achttiende generatie van de Mazda MX-5. Want de auto heeft zich bewezen als een mondiale klassieker. Net zoiets als de Ceasar Salade, de waxjas en ‘Stairways to Heaven’ van Led Zeppelin.

MX-5’s zijn toch van die open autootjes, waar je met zijn tweeën in kunt zitten?          

Reële kans dat dit inderdaad een Mazda MX-5 is. Er zijn niet veel automerken die zich wagen aan de bouw van een dergelijk model. Te niche dus, te weinig winstgevend. Maar Mazda logenstraft deze koopmanslogica. De auto werd geintroduceerd zo ongeveer toen onze puberhormonen door ons lijf gierden, in 1989. Nu we de midlife crisis zijn gepasseerd staat de teller van verkochte exemplaren dik boven de één miljoen.

Soms lijkt het opeens alsof je ze overal ziet?

Beschouw de MX-5 als een barometer van het mooie weer. Eén MX-5 maakt nog geen zomer, dat nu ook weer niet. Maar zodra het zonnetje doorbreekt, halen eigenaren de auto massaal uit de berging om ermee te gaan rijden. Want dat is datgene waar de MX-5 voor wordt gebruikt. Een lekker dagje toeren, waarbij de reis belangrijker is dan de bestemming.

Ik heb met zo’n Mazda MX-5 precies hetzelfde als met kleine kinderen, ze lijken allemaal op elkaar. Hoe kan ik deze generatie herkennen?

Ja, dat kunnen we ons voorstellen. Misschien is het ook wel gekkenwerk voor een leek. Maar weet je wat gekkenwerk in de overtreffende trap is? Als je de volgende generatie MX-5 moet uitdenken. Niets zo moeilijk voor een designer om een succesvol model opníeuw te ontwerpen. Vraag het ook maar eens aan de verantwoordelijken voor de Porsche 911, die er desalniettemin toch in slagen om de auto voortdurend te upgraden. Dat geldt ook voor de Mazda MX-5. Generatie nummer vier is te herkennen aan de katachtige led-verlichting en de stoere open grille. Daarnaast zijn meest in het oog springend het vloeiend lijnenspel dat vanuit de flank doorglijdt naar de achterkant. Alsof de MX-5 al rijdt, terwijl hij nog gewoon stilstaat.

Heeft de MX-5 iets dat ik nog nooit in mijn leven heb meegemaakt?

Kans is groot van wel. Het is alsof een hondenras is doorgefokt op zijn meeste goede eigenschappen. Bij de MX-5 is dat dus rijkwaliteit. De auto is lichter gemaakt, weegt nog geen duizend kilo, maar zit toch aan de weg gekleefd. Zoiets maak je zelden of nooit mee in een auto. De balans is enorm goed. Het zwaartepunt is laag, je zit in sportstoelen, die zich letterlijk in het midden van de auto bevinden. Het zwarte compacte stuur voelt aan als de joystick van een computerspel, die je moeiteloos en licht over spaghetti-achtige bergweggetjes voert.

De auto oogt laag? Is dat te doen voor mij?

 

Ja, dat is een dingetje. Zeker als je zwaar rugpatient bent, zul je moeite hebben met instappen. Maar we moeten het ook niet overdrijven. Je hoeft bepaald geen Epke Zonderland te heten om in te stappen. In ons geval merkten we, dat we ons been letterlijk een extra handje moesten begeleiden om ons te nestelen. Maar dat was het dan ook.

Bij pensioen, deze dan maar doen?

De auto kost een kleine 36.000 euro. Dat is een hele uitgave. Maar heb je een beetje carriere gemaakt, in combinatie met een goed renderend pensioenfonds, dan is de MX-5 zeker bereikbaar. Geheel onbetaalbaar zijn de ritten die je daarna met de MX-5 zult ervaren. De auto herbergt elke keer het gevoel van een dagje uit. Maar dan niet op het niveau van een truttig plofmachinetje. Nee, juist om er stoer mee over de weg te gaan en te genieten.  Even terugschakelen voor de bocht en dan weer lekker gas geven bij het zien van het rechte stuk voor je. Over het kronkelige dijkweggetje, langs het lange lindelaantje, rustig aan door de Dorpsstraat, bij de Brink weer rechtsaf en dan weer verder. De paden op, de lanen in. Met een MX-5 kies je niet voor de snelste of kortste route, je neemt de langste weg terug.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland. Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT