Categories: Food

DIT ZIJN DE MEEST MISLEIDENDE PRODUCTEN IN DE SUPERMARKT

Truffelkaas met hooguit een flintertje truffel, zogenaamd verse sap en bessenthee zonder bes: je wordt in de supermarkt genept waar je bijstaat. Foodwatch treedt daar tegen op, zij presenteren een top vijf van de meest misleidende producten in de super. Welke nepperij is het ergste? Dat product wint het Gouden Windei 2020.

Foodwatch ziet zichzelf als voedselwaakhond: ze houden in de gaten of we in de supermarkt niet worden beetgenomen. Eerder liet Foodwatch zien hoe subtiel – en irritant effectief – kindermarketing is, op welke voedseletiketten ronduit leugens staan en met welke boodschappen je gewoon bij de neus wordt genomen. Elk jaar reiken ze het Gouden Windei uit, aan een product dat enorm misleidend is.

Dit zijn de vijf meest misleidende producten van 2020:

Supervers sinaasappelsap

In de koeling van de supermarkt staan flessen sinaasappelsap van Appelsientje. In de koelkast, dus dat is vers, zou je denken? Neehoor, het is hetzelfde sap als in een houdbaar pak, maanden houdbaar en gemaakt van sinaasappelconcentraat. Klein verschilletje: die fles in de koeling is 44 cent duurder.

Be-Kind reep

Een reep in een bruine, alternatief ogende verpakking. Op de verpakking staat met koeienletters: PROTEIN. Dat ziet er gezond uit! Maar de reep zit vooral barstensvol… suiker en vet.

Nutella Cups

Kleine verpakkingen Nutella. Is dat een goed product? Je betaalt er in elk geval veel meer voor dan voor Nutella in een potje, en die plastic bakjes zijn alleen maar extra vervuiling en plastic. Bovendien: waarom zou je onderweg ineens Nutella ergens op willen smeren? Wat een onzin-product.

Truffel-roomkaas

Deze kaas smaakt bedorven, Afgezien daarvan – want dat is een kwestie van smaak – bevat de truffelkaas van Philadelphia 0,07 procent truffel. Dat is wel een héél klein truffeltje.

Acai-bessenthee

Supergezond, acai-bessen. Dus ga je acai-bessenthee van Zonnatura kopen, toch? En die is een beetje duurder, maar goed, aan gezondheid hangt geen prijskaartje. Maar de acai is een zogenaamd lok-ingredient: hij staat heel groot op de verpakking, maar blijkt maar voor 0,5 procent in de thee te zitten.

De acties van Foodwatch hebben zin. Vaak passen producenten hun spullen aan, naar aanleiding van een nominatie voor die opvallende prijs. In 2017 veranderden zelfs zes van de zeven genomineerde producenten het product, zodat het maisbrood van Jumbo – daar zat geen grammetje mais in – automatisch de winnaar werd.

Dit artikel verscheen eerder op FavorFlav.


Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

Tijn

Share
Published by
Tijn
Tags: supermarkt

Recent Posts

Waarom mannen een hekel aan huishouden hebben

Het is eigenlijk al sinds de oertijd hetzelfde beeld: de man heeft en houdt een hekel aan het huishouden. Het…

5 uur ago

Oh Sjoukje, we zijn nog ondersteboven van je reuzesprongen!

Sjoukje Dijkstra, de kunstschaatskoningin uit een tijdperk dat nu enkel nog in zwart-wit herinneringen bestaat, is niet meer onder ons.

7 uur ago

Dit gebeurt er met je jongeheer, naarmate je steeds meer een oude heer wordt

Je kunt er maar beter op voorbereid zijn, toch?

8 uur ago

Gerard Cox: ‘Ik erger me aan de vertrutting van Nederland’

‘Ik erger me aan de vertrutting qua bloot en dingen waarvan men zegt dat ze echt niet meer kunnen tegenwoordig.’

12 uur ago

Voor altijd jong: gezond blijven met elektronische waakhond

Techniek die je gezondheid in de gaten houdt; veel mensen hebben anno 2024 een smartwatch. Hoewel het vooral een hebbeding…

1 dag ago

Hetty (65) is weer aan de slag gegaan: ‘Ik werk met jonge mensen, dat houdt me ongetwijfeld ook jong!’

Hetty Bloeme (65) werd opgeleid als verpleegkundige. Na haar prepensioen ging het na een half jaar toch weer kriebelen. Nu…

1 dag ago