Een e-bike senior is een alfa-man met knuisten als golfbrekers
Gôh wat zijn ze duur geworden, die e-bikes. Uw Gadgetman kocht bij de start van covid (de fietshandelaren waren rijp voor collectieve zelfmoord, zo stil was het) een beest van een Duitse e-bike. ketting, 500 watt accu, vanaf stuur verstelbaar zadel, vol elektronische gadgets (beetje te veel zelfs) en stijf als… nou ja, als een Duitser. Ik kon er moeiteloos de Duitse bergen mee in, rijdt nog steeds als een kasteel. Ik tikte er 3000 euro voor neer. Ruim 6 x de prijs die ik als vroegûh als jong-twintiger uitgaf voor een tweede- of derdehands auto: ‘nooit meer dan 1000 gulden’, was het advies van mijn vader, ‘gaat-ie kapot, koop je gewoon wéér een auto van duizend gulden’.
Kijk nou even naar de e-bike prijzen van de top 6 BESTE UIT DE TEST e-bikes uit de laatste Consumentenbond-vergelijking. Die liggen rond de € 4700. Dat zijn obscene prijzen, gedreven door hetzelfde mechanisme dat de prijs van jouw fluitje bier op een terras tot over de € 4 jaagt: misbruik maken. TIP 1: wacht met geduld op de aanbiedingen en/of overweeg online kopen (al is Uw Falder Gadgetman geen voorstander van online e-bikes kopen; ik hoor slechte ervaringen en dealers hebben wel wat beters te doen dan onliners met pech te helpen). Voor rond de € 3000 moet je een goede e-bike kunnen kopen, met naar keuze: ketting, belt of naaf (zie deel 1), flinke accu (doe 625 watt) en een stoer uiterlijk (laat je niet verleiden door ‘gemakkelijke instap’-geklets, neem een herenstang tussen je benen of neem anders géén e-bike, het ziet er niet uit). TIP 2: luister naar de gebruikers; die zijn het meest tevreden over de merken Cube, Koga, Flyer, Kalkhoff, Victoria en Dutch ID. Het laagst scoren Amslod, Brinckers en Stella, die vaak zonder tussenhandel worden verkocht, ik zei het je al.