Nu ondenkbaar: reclame van toen

Een van de meest succesvolle reclames in de geschiedenis was die van de tabaksproducent Philip Morris voor het merk Marlboro.

De filter zou de sigaret gezonder maken, die oorspronkelijk onder de slogan ‘Mild als mei’ gericht was op vrouwen. Maar de verkoop liep voor geen meter en werd in 1954 Marlboro als de sigaret voor echte mannen opnieuw gelanceerd. Het reclamebureau bedacht ‘Marlboro Country’: een wereld vol frisse lucht, hinnikende paarden, een gouden prairie en een kampvuur met verweerde, stoere Marlboromannen eromheen.

Het cowboy-imago moest de aandacht afleiden van de toenemende zorg over roken en gezondheid.

De Marlboroman stierf uiteindelijk aan... longkanker

De truc werkte en het eerste jaar steeg de verkoop met ruim 3000 % (!). Marlboro werd een van de best verkochte sigaretten ooit.

Maar voor diverse cowboyhelden in de reclame liep de film minder succesvol af. Wayne McLaren, David McLean en Dick Hammer waren ten tijde van de opnames voor de Marlboroadvertenties kettingrokers en stierven alle drie aan longkanker.

Marlborosigaretten werden daarna spottend cowboy killers genoemd, en diverse antirookcampagnes richten zich sindsdien op het cowboythema…

Met dank aan Historianet

Foto: Getty Images

 

 

Sjaak Hoogkamer

Share
Published by
Sjaak Hoogkamer

Recent Posts

Waarom mannen een hekel aan huishouden hebben

Het is eigenlijk al sinds de oertijd hetzelfde beeld: de man heeft en houdt een hekel aan het huishouden. Het…

9 uur ago

Oh Sjoukje, we zijn nog ondersteboven van je reuzesprongen!

Sjoukje Dijkstra, de kunstschaatskoningin uit een tijdperk dat nu enkel nog in zwart-wit herinneringen bestaat, is niet meer onder ons.

11 uur ago

Dit gebeurt er met je jongeheer, naarmate je steeds meer een oude heer wordt

Je kunt er maar beter op voorbereid zijn, toch?

12 uur ago

Gerard Cox: ‘Ik erger me aan de vertrutting van Nederland’

‘Ik erger me aan de vertrutting qua bloot en dingen waarvan men zegt dat ze echt niet meer kunnen tegenwoordig.’

16 uur ago

Voor altijd jong: gezond blijven met elektronische waakhond

Techniek die je gezondheid in de gaten houdt; veel mensen hebben anno 2024 een smartwatch. Hoewel het vooral een hebbeding…

1 dag ago

Hetty (65) is weer aan de slag gegaan: ‘Ik werk met jonge mensen, dat houdt me ongetwijfeld ook jong!’

Hetty Bloeme (65) werd opgeleid als verpleegkundige. Na haar prepensioen ging het na een half jaar toch weer kriebelen. Nu…

2 dagen ago