Categories: JeugdLifestyleToen

Terug naar 1980: slechte tijden, maar met leuke reclame en de hijglijn

Oorlog, corona, hoge energieprijzen en te dure huizen, het lijkt of we het nog nooit zo slecht hebben gehad. Maar weet je nog hoe erg het was in de jaren ’80?

Begin jaren ‘80 zat Nederland in een diepe crisis. Hele industrieën werden van de kaart geveegd, de werkloosheid steeg even hard als de huizenprijzen daalden en jongeren tuurden in het zwarte gat van ‘no future’.

Ruim 40 jaar geleden zat Nederland in een donkere spiraal naar beneden. We kregen te maken met een mysterieuze nieuwe ziekte AIDS die uiteindelijk veel slachtoffers eiste. In Nederland werden in 1981 de eerste aidspatiënten in een ziekenhuis opgenomen. In de jaren daarop heersten vooral veel angst en onzekerheid omdat werd gevreesd voor een epidemie op grote schaal. Waar hebben we dat anno 2023 vaker gehoord?

De werkeloosheid greep in 1982 als een nieuwe pestplaag om zich heen en nagenoeg de helft van werkend Nederland zat gedwongen thuis.

Persoonlijk maakten we dit aan den lijve mee. Net van school konden we direct naar het toenmalige GAK waar we massaal werden ingeschreven als werkzoekende. De boodschap was: ‘je hoeft niet actief te zoeken naar werk, je hoeft niet te solliciteren, want dat heeft toch geen zin.’

Nu kennen we geen werkloosheid, maar is er meer zorg over de enorme inflatie en de torenhoge energieprijzen.

Om nog maar te zwijgen over de peperdure boodschappen in de super. Het is het nieuwe goud!

Lichtpuntjes toen waren de nieuwe 0900-nummers die al snel bekend werden als de sekslijnen of hijglijnen. Tegen betaling kon je naar deze nummers bellen om naar een bandje te luisteren met seksueel getinte gesprekken.

Ander lichtpuntje: de reclame van toen, soms hilarisch, zo knullig, maar altijd vermakelijk.

Reclame in de 80's: van Moulinex tot Oerend Hard

Het gemis van een enorm aantal zenders en streamingdiensten als Netflix liet zich helemaal nog niet voelen, dus we zaten reclameblokken gewoon uit en keken naar boodschappen van de Rabobank, MyFirst Sony, Kodak, TopDrop, Natrena en Calvé (zie de video hierboven met een mooie compilatie), of geniet van het boek Forever 80’s met ‘het levensgevoel van de jaren 80 in advertenties.’

Voor iedereen die zo af en toe wil toegeven aan zijn melancholieke stemming en zich opnieuw wil onderdompelen in die onnavolgbare jaren tachtig waarin we kennismaakten met de computer, merkkleding, het marktdenken en de pincode.

Het fascinerende verhaal van de jaren tachtig wordt in Forever 80’s verteld door de advertenties die het decennium, maar ook ons eigen leven kleur gaven. Van het Zwitserlevengevoel tot de United Colors of Benetton en van het succes van Petje Pitamientje tot het fiasco van Buckler: Forever 80’s laat zien hoe we werden wie we zijn.

Forever 80’s

€ 29,99 | gebonden met omplakte band NUR 688 ISBN 9789046830840

Foto: Shutterstock

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze
Facebookpagina

 

 

Sjaak Hoogkamer

Share
Published by
Sjaak Hoogkamer

Recent Posts

OVER DEZE 30 DINGEN MAKEN KOPPELS HET VAAKST RUZIE

Ruzie? Dit zijn de oorzaken?

17 uur ago

Een sollicitante met de achternaam Rensenbrink…(en dus gaat het over de paal?)

Het staat in ons collectieve geheugen gegrift: 1978, WK in Argentinië. Rensenbrink maakte wereldfurore doordat hij in de WK-finale –…

21 uur ago

Vakantie (4): ‘Sta je daar terwijl een paard wordt geslacht!’

Iedereen kent de beelden van Pamplona: mensen die voor woedende stieren uit rennen. Op vakantie in het buitenland kun je…

2 dagen ago

Gebruikte auto kopen: hier moet je op letten!

Een tweedehands auto aanschaffen is een tijdrovende klus, als je tenminste geen kat in de zak wilt kopen.

2 dagen ago

God, wat snurkt ze toch lief! Maar het zou toch leuk zijn als ze er eens mee ophield

Vier miljoen mensen snurken. Dan spreken we dus echt over een maatschappelijk probleem

2 dagen ago