Wij kennen bedrijfsbusjes eigenlijk alleen maar vanuit de achteruitkijkspiegel. Loodgieters, timmermannen, aannemers die zich van de ene naar de andere klus begeven. Die doorgaans in een ander universum leven: die van lange dagen, overvolle agenda’s en ongeduldige, veeleisende klanten. Als hun wereld en die van ons elkaar ontmoeten, is het logisch dat die wringen. Wij irriteren ons aan hun notoire bumperkleefgedrag. Zij ergeren zich wild aan ons achteloze rijders, die genietend van een lekker muziekje, veel te lang op de linkerbaan blijven rijden en zo het beroepsverkeer hinderlijk ophouden.
Zwaartekracht
Enfin, onlangs togen we met een aantal vrienden richting de Franse en Italiaanse Alpen. Doel was aldaar de zwaartekracht te tarten en zo snel en soepel mogelijk een aantal bergreuzen met de fiets te bedwingen. Geen van ons allen is behept met Tom Dumoulin-genen, dus wij moeten onze sportieve ambities voeden met werklust, naief optimisme en goed fietsmateriaal. Vooral voor dit laatste bleek voor een gewone auto niet passend. Wij waren daarom in de gelukkige omstandigheid op pad te mogen gaan met de Nissan NV300. En zo konden we in de huid kruipen van de ambachtslieden die dagelijks onze asfaltwegen grijs rijden om onze huiselijke noden te installeren of repareren.
Dit zijn onze opmerkelijkste bevindingen:
Laadbak: veel ruimte
(plus onze angst om iets te vergeten)
Wij moesten vier racefietsen herbergen, plus reservematerialen, bagagetassen en voedselpakketten. Dat klinkt veel, is ook veel. Maar in onze Nissan hadden we het gevoel dat we nog de helft vergeten waren, zoveel ruimte bood de laadbak ons. Ook niet onbelangrijk, we konden netjes rechtop blijven bij het zekeren van al deze bagage. Probeer dat maar eens te evenaren met je huis-, tuin-, en keuken-SUV.
Dubbele cabine: veel beenruimte
(die ons ettelijke uren nachtrust opleverde)
Wij reisden met ons vieren. Onze beenruimte op de achterbank was ongekend. We hadden met gemak nog een derde man tussen ons in kunnen hebben. Opmerkelijk detail: de terugweg reden we in de nacht. We spraken af dat vóór bestuurder en bijrijder elkaar wakker zouden houden. De mensen op de achterbank konden, tikkie diagonaal weliswaar, nagenoeg gestrekt slapen. Dat leverde ettelijke kostbare uren nachtrust op. Dat moet in de dagelijkse praktijk ook prettig zijn na een zware klus op weg naar huis: even een uiltje knappen op de achterbank
Infotainmentsysteem: uitstekend
(en Johan Derksen reisde met ons mee)
Of timmermannen en loodgieters onderweg regelmatig een luisterboek opzetten is ons niet bekend. Wij deden dit wel. Dit is te danken aan het prima infotainment- en navigatiesysteem Nissan Connect. Het 7-inch touchscreen is klein maar fijn. Het functioneert uitstekend. Hetzelfde kan worden gezegd over de koppeling van de smartphone, inclusief onze luisterboekenapp. Wij luisterden hierdoor de gehele terugweg naar een van de sportboeken van Michel van Egmond: ‘Het spraakmakende leven van Johan Derksen’. Een prima boek, zeker ook aan te bevelen tussendoor elke timmer- of loodgietersklus