Welk onderwerp houdt in 2021 menig volgroeide man de halve dag bezig? Helemaal goed geraden. Maar op de tweede plaats komt toch de vraag: “Wordt mijn volgende auto een elektrische, of is dat niet slim?”
Gelóóft u in de elektrische auto, geachte lezer? Mijn antwoord: je zult wel moeten. In 2030 al loop je de kans aan de poorten van Amsterdam, Den Haag of Rotterdam te worden geweigerd als je met je fossiele stinkbak (zo heet die tegen die tijd) aan komt zetten. Uw Falder-auteur is bijna om. Het viel hem de laatste maanden vooral op dat er aan de laadpalen in de grotere Nederlandse steden voornamelijk elektrische bakken kleven me de grootte van een lijkwagen of Batmobiel. Mercedessen, Porsches, Tesla’s, Outlanders en BMW’s – veelal glimmende zwarte – zuigen van Amsterdam-Zuid tot in de arme Haagse Schilderswijk ‘onze’ laadpalen leeg. Het is me wel duidelijk: de vernieuwing komt van bovenaf; daar wil ik ook bij horen. Het duurt niet zo lang meer. Toyota, Renault, Kia, Hyundai, GM en Volkswagen smijten betaalbare modellen op de markt. De elektrische Huyandai Kona (v.a. € 32.000, ‘slechts’), een kittig gedesigneerd autootje, is niet aan te slepen. Al is € 32.000 nog immer een smak geld (die je wel redelijk snel terugverdient).
Tegenwerping 1: “Elektrische wagens zien er lullig uit.”
Hoho. Dat geldt mogelijk voor de BMW i3, Smart EQ of Renault ZOE. Maar de elektrische Kona en vooral de Hyundai Ioniq 5, pas gelanceerd, zien er binnen en buiten ronduit botergeil uit. Ik voelde me tijdens een (doodstille) testrit met de Hyundai Ioniq 5 als een alien in een roomwit ruimteschip. Twee grote liggende iPad-schermen voor mijn neus en als eerste weg bij elk stoplicht. Ik schoot er als een elektronisch zeepje vandoor, binnen 5 seconden zat ik op 100 km per uur en was ik voor de fossiele sukkelaars een stipje aan de horizon. Ware de Ioniq 5 een cabrio dan was het de eerste stekkerauto waarmee je elke vrouw in het café kan verleiden tot een ritje. (Probeer dat maar eens met de ZOE.)