De gemiddelde particuliere koper van een nieuwe auto is 61 jaar oud en bijna 80% van alle particuliere autokopers is maar liefst ouder dan 45 jaar. Waarom zien we dan eigenlijk in tv-spotjes en op YouTube alleen maar jonge, goedlachse mensen in hipster karretjes door een wereldstad jakkeren? De statistieken geven aan dat ouderen in verhouding vaker nieuwe auto’s kopen. Logisch, want die zitten goed in de slappe was, hun kids zijn de deur uit en de hypo is afbetaald. Zouden de reclamemakers daar niet eens rekening mee kunnen houden?
Anyway. De SUV is in het segment senioren niet aan te slepen, elk zichzelf respecterend automerk lanceert een SUV. De vraag is of je dat moet willen, ook al ben je iets ouder. Het is toch veel lekkerder om ook op je 61ste een kekke sportwagen onder je reet te hebben? Een groot deel van de mannen blijft bovendien trouw aan hun merk en model. Hun koopgedrag is voorspelbaar. Jammer, ga voor spannend, zouden wij zeggen. Een andere opvallende groep is de twijfelaar, die een hele reeks dealers bezoekt en hun keuze maar blijft uitstellen. Dat vraagt veel geduld van de autoverkopers.