Wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom verlang je heel andere eigenschappen van een auto dan toen je nog een adrenalineverslaafde twintiger was. We reden bijna twee weken de Hyundai Kona Electric. Dit zijn de vragen die je als 50-plusser in elk geval moet stellen over deze auto.
Als jong jochie was ik al gek op auto’s. Ik herinner me vele legendarische merken, maar niet Hyundai. Wel gek? Ik word toch niet dement of zo?
Nee, mijnheer Alzheimer heeft nog niet voor je op de stoep gestaan. In tegenstelling tot de vele grote Europese automerken, leerden wij Hyundai pas in 1979 voorzichtigjes kennen. In dat jaar introduceerde het Koreaanse merk de Pony. Autominnend Nederland viel bepaald niet steil achterover van dit model. We citeren Wikipedia: ‘De Pony werd beoordeeld als een prijstechnisch gunstige en betrouwbare auto, maar met een matig weggedrag en comfort en een slechte restwaarde.’ Eigenlijk zorgde de Atos, in de jaren negentig zorgde voor de doorbraak bij het grote publiek: andere succesvolle modellen die volgende waren de Santa Fe, Tucson en de gehele i-modellenlijn. Logisch dat het lange termijn geheugen hiaten vertoont over Hyundai. Maar wat het korte geheugen betreft…
Waarom, die mysterieuze drie puntjes aan het einde van de zin?
Oh, je vat hem niet? Nou, wat wij bedoelen te zeggen, is dat Hyundai nu een van de hoofdrolspelers is op de Nederlandse markt. Niet alleen in aantallen, maar ook als het gaat om vernieuwingen. Zo lanceerden de Koreanen als een van de eerste autofabrikanten ter wereld een heuse waterstofauto: de Nexo. Een ander wapenfeit is de Kona Electric waarin wij nu rijden.
Ik weet het niet hoor, dat elektrische rijden: je kunt maar een paar honderd kilometer rijden, en dan moet je zomaar onderweg een paar uur wachten voordat de auto weer is opgeladen.
Oei, dat je boven de vijftig bent, is geen excuus om niet op de hoogte te blijven. De oordelen in jouw vraag passen vooral bij de eerste generatie elektrische auto’s die op de Nederlandse markt kwamen. Je vergelijkt je eerste mobieltje toch ook niet met het exemplaar dat je nu bezit? De Kona waarin wij reden, overbrugt zomaar een dikke vierhonderd kilometer. Goed, als het kouder is, loopt dit bereik wat terug, maar doorgaans blijft dit genoeg om Nederland volledig door te krossen. Mocht je onderweg toch langs moeten bij een snellader, geniet dan even van een kopje koffie. Dan heeft ook de Kona zijn stroomdorst gelest om je weer verder te brengen naar de plaats van je bestemming.