Wie bedenkt zoiets? Nou, een specialist natuurlijk. Hij heet Andy Han en is met zijn vrouw eigenaar van zijn eigen ‘tattoo- en laserpraktijk’ in Rotterdam. Maar nee, dit is geen verkapt businessmodel. Hij verwijdert de tattoos van de werklozen gratis en voor niks, en dat is behoorlijk nobel. Want een tattoo zet je in een keer, maar om hem weer weg te krijgen zijn vaak wel vijf of tien sessies nodig. Wel moeten de gelaserde werklozen in ruil daarvoor meewerken aan de documentaire. Er zijn al verschillende uitzendbureaus die hebben toegezegd dat ze daarna de tattoo-lozen aan een baan gaan proberen te helpen.
Volgens Han is de tatoeage-gekte enorm. Jongeren zetten steeds jonger een tattoo, en die tattoo’s worden steeds groter. Ze doen hun idolen na: Memphis Depay en andere voetballers, popsterren, rappers, enzovoorts. Maar hij ziet ook dat steeds meer mensen spijt krijgen. En hij kent veel werklozen die constateren dat ze vanwege hun tatoeages geen baan krijgen, zelfs niet als vuilnisman.
Dat verwondert ons toch. In de eerste plaats omdat Han zo zijn eigen business lijkt te frustreren. Maar ja, er zijn ook mobiele telefonie-providers die waarschuwen tegen excessief mobielgebruik.
Iets anders is dat je van hem zou verwachten dat hij zich juist zou beijveren voor maatschappelijke acceptatie van de tattoo. Ook van de gezichtsbedekkende. En dat uitzendbureaus hun best zouden doen om mensen met idiote tattoo’s toch aan een baan te helpen.
Je zou trouwens ook denken dat tattoo’s steeds meer geaccepteerd zijn en dat niemand er meer een probleem van maakt. Ja, vroeger werd een tatoeage ordinair gevonden, iets voor zeelieden, prostituées en gedetineerden, maar nu zie je zelfs deelnemers aan ‘Ik vertrek’ of ‘We zijn er bijna!’ met joekels van tattoo’s. Het is mainstream geworden, zou je bijna denken. Maar nee, er is kennelijk nog een heel achterhoedegevecht te voeren.
In plaats van te zwichten voor de algemene afkeer van werkgevers voor tatoeages zouden er misschien nieuwe gezaghebbende getatoeëerden moeten opstaan. Wanneer gaat een CEO zijn gezicht eens laten sieren met het logo van zijn onderneming? Of verschijnt onze minister-president op zijn wekelijkse persconferentie met ‘Rutte-3’ op zijn voorhoofd?
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina
Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.