Tech & wheels

Tech & wheels

Mazda CX-60: wassen neus of neusje van de zalm?

Wat voegt Mazda nog toe met deze CX-60 in de lange, lange file aan SUV’s die nu al op de markt is verschenen? Wij testen het tijdens onze AfterMidlife-APK

Vroeger hadden we stationwagens, sedans en coupés. Nu is het alleen maar SUV’s wat de klok slaat.

Ja, inderdaad. Vooral de stationwagens waren vroeger populair. De kruidenier leverde zijn spullen ermee af huis-aan-huis. Ome Piet tufte ermee naar de Costa Brava en onze vader vervoerde er soms een heel peuter-voetbaleftal mee, door gewoon een groot deel van de spelertjes in de laadbak mee te nemen (nee, we namen het allemaal niet zo nauw met de verkeersregels). Tegenwoordig zijn het inderdaad vooral SUV’s die op de markt worden gebracht. Die inderdaad allemaal op elkaar lijken. Maar het is eigenlijk hetzelfde als met bomen. Wie zich er een beetje in verdiept, ziet meteen de grote verschillen.

Kun je een paar voorbeelden noemen?

Volkswagen is het jochie in de klas dat altijd de beste wil zijn. Toyota is de saaie, degelijke boekhouder, met af en toe goede ideeën. Hyundai is als de Netflix-serie Squid Game, Koreaans, spannend en goed. Renault is als een Frans wegrestaurant. De ene keer valt het tegen, de volgende keer smaakt het likkebaardend lekker. Fiat is als een Italiaanse vrouw. Bij aflevering bloedmooi, maar al heel snel een oud kreng. En Mazda? Mazda is als de onverstoorbare oom, die veel nadenkt en alleen maar ‘Hmmmm’ geeft als antwoord. Waar elk automerk zich in wanhoop stort op elektrische modellen, daar knutselt Mazda gewoon verder aan zijn verbrandingsmotoren, die inmiddels ronduit geniaal aan het worden zijn, met weinig uitstoot, gering verbruik, maar veel power.

Merk je dat ook aan de Mazda CX-60?

Inderdaad. De Mazda CX-60 is de allergrootste en ruimste van de hele familie. Maar net zoals de andere Mazda-modellen, kent de CX-60 een heerlijk fijne besturing, met een vrij sportief ingestelde achttraps-automaat. Een reizigersauto pur sang, die onderhuids een 2,5 liter 4 cilinder motor biedt, bijgestaan door een elektrisch broertje met een vermogen van zo’n 175 pk. Deze elektromotor, die kan worden opladen via een stekker, levert desgevraagd de eerste 60 kilometer elektriciteit. Bovendien heeft deze Mazda een trekkracht van 2500 kilo in zich, dus ruim voldoende om een sleurhut mee te torsen naar wat voor overwinteringsplek dan ook in Europa.

Maar waarom brengt Mazda nog een SUV uit?

We snappen je vraag. Mazda heeft al de CX-3 en de CX-5. Beiden succesnummers op de Nederlandse weg. Beiden ook gericht op de categorie Nederlanders met een gemiddelde beurs. De CX-60 is gemaakt om ook kopers uit Blaricum, Bloemendaal en Wassenaar aan te spreken en zo een geduchte concurrent te worden van de Audi Q5 en de BMW X3.

Wat valt binnen het meeste op?

Het infotainment-systeem! Dat is opvallend gemakkelijk te bedienen. In een folder zouden ze het intuïtief noemen. Opvallend: ook nu weer is het scherm van 12.3 inch geen touchscreen. Met je vinger over dat display tijdens het rijden, is onveilig, menen ze bij Mazda. En ja, gelijk hebben ze. Wil je iets uit het systeem vissen, dan is er een draaiknop.

Lezen we daar knop? Daar houden wij van, die old school fysieke bediening.

Klopt. Waar andere merken van de knoppen en schuifjes halve gimmicks hebben gemaakt, daar blijft Mazda nog aangenaam traditioneel met haar fysieke toetsen. Simpele oplossingen, blijven de beste oplossingen. Toch hebben ze een technisch innovatietje, te weten het Driver Personalisation System. Aan de hand van je oogpositie in de auto (die wordt bepaald door een camera, uiteraard) en de door jezelf ingevulde lengte, stelt de auto zelf de ideale stand van de stoel, het stuur, de spiegels en ook de head-up-display in.

En valt er nog wat op aan de buitenkant?

Wat trokken net een vergelijking met bomen. Elke boom heeft takken, bladeren en wortels. Maar kastanjes? Tja, daar zal je een eik niet op betrappen. Mazda haalt met zijn neus de kastanjes uit het vuur. Het is werkelijk de knoepert van een neus, die deze auto tussen alle SUV’s gedurfd en daarom stoer maakt. Die neus, dat is voor ons het bewijs dat je wel degelijk met een SUV iets nieuws kunt brengen. Inderdaad, het neusje van de zalm, dat kun je gerust stellen.

Vanaf 51.690 euro

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze 
Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT