Entertainment

Entertainment

Wetenschap wijst uit: betweters denken niet altijd kritisch na

Betweters zijn eerder geneigd onwaarheden te geloven en minder kritisch na te denken over de vraag of iets waar is of niet.

Dat onderzochten Stav Atir, Emily Rosenzweig en David Dunning voor het blad Psychological Science.  Zij verzamelden 100 mensen in 2015, die hun eigen kennis moesten beoordelen als het ging om financiële onderwerpen. Dit werd onderzocht aan de hand van vijftien verschillende financiële termen.

Wat de proefkonijnen echter niet wisten, was dat een aantal van de termen helemaal niet bestond. Woorden als ‘pre-rated stocks’, ‘fixed-rate deduction’ en ‘annualized credit’ bijvoorbeeld. Zegt mij niets, ik weet sowieso niets van de financiële branche, maar dat is in dit geval dus niet zo gek. Hadden de mensen dat zelf ook door? Neuh, niet bepaald.

De proefkonijnen die voorafgaand aan het onderzoek aangaven financiële experts te zijn gaven overduidelijk vaker aan bekend te zijn met de verzonnen termen. Dit werd overigens ook gedaan met andere onderwerpen dan het onderwerp financiën, en met dezelfde uitkomst.

‘Hoe meer mensen geloofden en claimden iets van een onderwerp te weten, hoe meer ze zichzelf overschatten en verzonnen termen als waarheid aannamen.’

De conclusie van onderzoekers? Ze gaven als tip mee er tóch nog veel meer over te lezen, ook al denk je alles van een onderwerp te weten. Ook al denk je dat er niets meer over te weten valt: je hebt het mis.

Dit artikel verscheen eerder op Amayzine.com

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT