AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Droomauto onder de 5000 euro: Citroën CX

De Citroën CX was een auto voor sympathieke durfallen. Hoewel was? Je kan hem nog steeds kopen. Zoals deze uit 1986, die in Brabant op jou staat te wachten voor € 4950,-

De Citroën CX is een voiture die zijn stempel drukte op de turbulente jaren tussen ’74 en ’91, of moeten wij zeggen turbo-lente jaren? Want zo’n dikke blazer kreeg ie ook nog. Het is een icoon in de wereld van de vierwielers, geboren uit een psychedelische mix van Franse durf en verbeeldingskracht. Met zijn opvallend gebogen voorruit, wist hij de harten van de massa te veroveren en klom hij triomfantelijk naar de top als Auto van het Jaar 1975. Binnen zijn koetswerk verschool zich een revolutionair hydropneumatisch veersysteem, afkomstig van zijn illustere voorgangers, de ID/DS. Als een wonderbaarlijke mengeling van comfort en stijfheid, gaf het de CX een ongeëvenaarde zwevende ervaring op de wegen van het leven. Bijzonder genoeg, zijn er nog steeds plenty CX’en verkrijgbaar en vaak tegen fidele prijzen.

Hallucinant festijn van meters

Toegegeven, hij is Frans, dus de CX zat zeker vol ambitie en chauvinisme, dingen die de auto niet altijd kon waarmaken. Als je er toen echt van wilde genieten, moest je er twee kopen. Een om in te rijden en één voor in de werkplaats. En roesten, ja, dat kon ie ook. Maar hè, dat noemen Citrofielen karakter. De CX kwam in verschillende smaken – de 4-deurs Berline, de stoere Break en de verlengde Prestige, allemaal verkrijgbaar in benzine- of dieseluitvoering. Het was een hallucinant festijn van snelheidsmeters, toerentellers, richtingsaanwijzers en andere futuristische snufjes. Zelfs de radio nam een psychedelische trip door het dashboard, uiteindelijk zijn plekje te vinden tussen de voorstoelen. In 1985, onderging de CX een gewaagde gedaanteverandering. Plastic bumpers en een ‘normaal’ dashboard braken met de eigenzinnige tradities van het merk, een gedurfde zet om ook de non-citrofielen aan te spreken. Maar vrees niet, de meest extravagante varianten, zoals de Citroën CX Prestige Turbo II, bleven trouw aan hun roots. Ze werden uitgerust met turbomotoren en speciale Michelin TRX-banden, ontworpen voor destijds waanzinnige snelheden. ‘C’est Démon’, zo luidde de Franse advertentie-campagne met actrice/zangeres Grace Jones niet voor niets.

De rit was altijd psychedelisch

Met schijfremmen rondom, voorzien van ABS, automatische hoogteregeling en stuurbekrachtiging op het niveau van een hogere dimensie, kreeg je een CX-ervaring die buiten de grenzen van het gewone trad. Airconditioning, cruise control en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening werden allemaal op de hemelse lijst van voorzieningen genoteerd. De CX trotseerde de wegen, steeg tot grote hoogten en vulde de wereld met meer dan één miljoen exemplaren van zijn wezen. Eén daarvan staat nu te shinen in Aarle Rixtel, bij een garage die is gespecialiseerd in klassieke Fransozen. Nog net geen 5000 euro willen ze er voor hebben. Dat is natuurlijk een prix d’ami. Volgens de verkoper is ie in zeer goede staat en de kilometerstand is met 271K realistisch te noemen. Koop deze CX nu het nog kan!

Je vind hem hier

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT