AfterMidlife-APK

AfterMidlife-APK

Wat is de mooiste auto van de straat?

Wij mochten tijdelijk de mooiste auto van de straat bezitten. Welke was dat dan? Check het in deze AfterMidlife-APK.

Ik heb helemaal geen zin in zo’n elektrische auto? Al dat nieuwe gedoe en zo.

Oubollig? Nee eerder een logische reactie, toch? Wij zijn namelijk nog van de generatie dat we achter in de auto meereden met ome Piet. Terwijl hij de auto met een hand bestuurde, draaide hij met de ander een shaggie. Hing die eenmaal aan de onderkant van zijn lip, dan lukte het ook nog om met die ene vrije hand een lucifer te ontvlammen en zijn zelf gedraaide strootje aan te steken. Terwijl de rook zich door de auto verspreidde, rollebolden wij bij elke bocht op de achterbank van de ene naar de ander kant. Want gordels bestonden er nog niet. Evenmin kreukelzones, laat staan airbags. Oh ja, het dashboard was reuze simpel. Er was een snelheidsmeter en een wijzertje voor de benzinestand. Natuurlijk prijkte er een versnellingspook in het midden. Want het rijden met een automaat, was voorbehouden aan bejaarden. En DAF-rijders, inderdaad. Maar dat waren in de meeste gevallen dezelfde personen.

Precies, leve de goede oude tijd.

Ach, je kunt best je hele leven je nog voortbewegen in een auto met een tank hoor. Zojuist heeft de EU besloten dat pas in 2035 alle nieuwe auto’s elektrisch moeten zijn. Daarna kun je zeker nog zo’n jaar of vijftien tweedehands benzineslurpers bij de scharrelaar om de hoek kopen. Maar hé, hopelijk staat er ondertussen wel een computer bij je thuis. En ben je in het bezit van een redelijk bij-de-tijds mobieltje. Allemaal dingen die er nog niet waren toen onze hele generatie rollebolden bij de ome Piets achterin de auto. Maar al die nieuwerwetse dingen maken het leven nu wel een stuk aangenamer.

Vertel mij dan eens waarom zo’n elektrische auto beter is?

Wij reden de elektrische nieuwe Renault Megane E-Tech. Opeens waren wij in het bezit van de mooiste auto van de straat. Echt waar. Je wordt er geen jaar ouder door, of een cent rijker, maar het is toch leuk om te zien als mensen stilstaan bij je auto, om de opvallende vorm bewonderend tot zich te nemen. Wat ook leuk was: de hendels die automatisch uit de deur plopten bij het instappen. Vooral bij nieuwe passagiers zag je hun ogen bijna uit de oogkassen rollen tijdens het instappen. En dan wezen we ze terloops ook nog eens op het logo dat verlicht naast de deur op de straat zichtbaar was. Ook zoiets hadden ze nog nooit gezien. Ach, je bent wat je rijdt en wij voelden ons toch even de mobiele koningen van de straat.

Oke, inderdaad, het uiterlijk is ook belangrijk. Maar dat opladen dan? Ik tank liever.

Geloof ons, tanken of elektrisch opladen. Het is allebei net zo makkelijk. Laad je elektrisch op, dan is het een kwestie van de stekker in de oplader stoppen en de andere in de speciale opening van de auto. Vervolgens een oplaadkaartje tegen de oplader, een piepje en klaar-is-Kees. Natuurlijk is de actieradius wel een ding. De elektrische Megane kan, indien je deze met het grootste accupakket aanschaft, zichzelf van stroom voorzien voor zo’n 470 kilometer. Maar dat is in optimale omstandigheden. Wij reden de Megane met wat mindere accu’s onder onze leden. Bovendien was het koud, wat de opslagcapaciteit ook niet ten goede kwam. Max 320 km, meer niet, stond ons ter beschikking. Maar ter verdediging van de stroomauto’s: ook benzine is niet gekoppeld aan een vaste range. Als ome Piet destijds het gaspedaal fors dieper indrukte, er bestond in Nederland immers toen nog geen maximum snelheid, ontstond er een heuse draaikolk in de tank.

En van binnen dan? Al die schermen?

De Renault Megane is van binnen prachtig afgewerkt, laten we dat eerst even vermelden. Overal fraaie stiknaadjes in combinatie met best sjeike materialen. Wat inderdaad opvalt, zijn de twee relatief grote schermen. Eén achter het stuur, de ander verticaal gekanteld in het midden van het dashboard. Maar echt, je hoeft niet je (klein)kind erbij te halen om de bediening te ontdekken. Onder deze schermen tref je sowieso een hele riedel aan knoppen, waarmee je vele functies gewoon handmatig aan- of uit kan schakelen. Renault heeft trouwens gekozen voor Google technologie. Dat betekent dat de beelden op de schermen sterk overeenkomen met de beelden die ook op je telefoon te zien zijn. We noemen bijvoorbeeld Google Maps.

Oke, oke, dus nieuw is gewoon beter dan oud?

Nee, dat ook weer niet. Soms vraag je je inderdaad af, waarom het anders moet. De achteruitkijkspiegel is in de Megane een camera, die als een film de voorbije wereld laat zien. Wij merkten echter dat bij elke blik op deze camera, onze ogen voortdurend zichzelf even scherp moesten stellen. Dat voelt na een tijdje vermoeiend en schuurde tegen het irritante aan. Dan werkte die good-old spiegel bij Ome Piet in de auto gewoon ouderwets goed. Gelukkig zat er ook een ‘uit-knop’ op de camera in de Megane. Hierdoor hadden we weer een heerlijk ouderwetse spiegelbeeld tot onze beschikking.

De Renault Megan e-tech is te verkrijgen vanaf 37.300 euro.

Toch liever even wachten met een elektrische auto? Lees dan ons volgende verslagen over de twee Dacia’s die we reden.

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze 
Facebookpagina

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT