Wheels

Wheels

De reïncarnatie van De Snoek

De aloude Citroën DS, inderdaad De Snoek, is uit zijn graf opgestaan en heet nu DS7 Crossback. Vijf redenen die zelfs de grootste sceptici van reïncarnatie, doen bekeren.
  • Grootvader DS heeft net zo’n herkenbaar silhouet als de Toren van Pisa. De nieuwe DS7 eveneens. Deze auto is straks de Victoria Secret Angel in de blikken file. Let op de zeshoekige grille, met daarin het DS-logo, de LED-verlichting vóór, met een aantal flonkerende diamanten, de langwerpige lichten achter, met een opvallend ruitdesign en de richtingaanwijzers die lijntjes licht uitwerpen.
  • Ja opa DS was flamboyant. Hij presenteerde zichzelf met bijvoorbeeld een stuurwiel dat maar één spaak bevatte. Kleinzoon DS7 treedt in opa’s voetsporen. Deze hipster heeft bijvoorbeeld een fraai analoog klokje dat opendraait bij het starten. Een volumeknop van de radio die subtiel, in ruitvormig design is verwerkt in het dashboard. En wat te zeggen van die bedieningspook met Joint Strike Fighters-allure.

interieur DS & Crossback

  • De DS was in de jaren zestig de auto van De Gaulle. In 1962 overleefde monsieur Le President zelfs  een zware aanslag, mede dankzij de enorme vering van de Snoek. De DS7 heeft zo’n kunststukje nog hoeven uit te halen. Maar al wel reed Macron tijdens zijn inauguratie dit jaar in deze auto.
  • Ja, de DS was de Alexander Klöpping uit de jaren vijftig. Een unieke vering, maar bijvoorbeeld ook al meedraaiende koplampen. De DS7 is nu de natte droom van elke nerd. Camera’s voorspellen het wegdek voor de onderhuidse vering. De led verlichting heeft vijf verschillende standen. Park Pilot maakt zelfs van de meest onhandige huisvrouw een meesterparkeerder. Tenslotte, heel bijzonder, het Night Vision-systeem, dat voetgangers en dieren ’s nachts tot op 100 meter afstand herkent.
  • De ‘nouveau riche’ liet zich graag voorrijden in een DS. Tegenwoordig kiest de Quote Top-500 en de ‘wannebe’s’ bij voorkeur voor een Duitse bolide. Maar ’s lands wijs, ‘s lands eer. ‘Chique’ en ‘elite’ zijn niet voor niets Franse woorden. De DS7 toont aan dat Franse auto’s bij uitstek kunnen uitblinken in het premium segment. Vanaf 66.000 euro.
Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT