Wheels

Wheels

DS 7 Crossback E-Tense: welverdiende grandeur

Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom beoordelen we deze volgens de 50plus-APK. Dit keer de DS 7 Crossback E-tense

Leuk al die autotesten. Maar wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder de 50plus-APK. We testen de auto op die zaken die wij belangrijk vinden op onze leeftijd. We reden twee weken de DS 7 Crossback E-Tense.

DS? Dat klinkt als een trip down to memory lane?

Inderdaad, wie opgroeide in de jaren zestig, herinnert zich nog het statige mobiel waarin notabelen zich graag voortbewogen. DS kreeg in Nederland als bijnaam De Snoek, vanwege de ontiegelijk lange neus. Citroen onthulde dit model in 1955 op de Autosalon van Parijs. Voor autofanaten is de DS, wat Pétrus wijn is voor vinologen: de ultieme beleving. In het geval van de DS hebben we het dan over het design en rijgedrag.  Ooit redde de auto het leven van -herinner je hem nog- Charles de Gaulle. Tijdens een aanslag op hem werd eén band van de presidentiële DS lek geschoten. Maar dankzij het hydraulisch systeem kon de auto wegrijden, waardoor Monsieur le President het er levend afbracht. De goddelijke statuur van dit model deed Citroen besluiten deze naam af te stoffen, in een tijdmachine te plaatsen, en sinds 2016 de strijd aan te gaan met premium merken als Audi, Jaguar en BMW.

Zien we nog kenmerken van de Snoek terug in deze DS 7?

Onze (klein)dochters schromen niet hun neus een tikkie plastisch te laten bijwerken als die buiten de gangbare maten valt. Logisch dus dat deze DS 7 met een beschaafdere gok door het leven gaat dan ‘opa Snoek’. Maar de fameuze vering is wel gebleven. De Snoek gebruikte hiervoor olie die door een veerbol werd geperst. De huidige DS 7 legt de bestuurder nu in de watten via moderne elektronica. Zogenaamde active scan technology leest het wegdek vóór de auto. Oneffenheden of zelfs grote kuilen kunnen zo bijtijds worden gecompenseerd. Ook de fraaie lichtunits zijn een verwijzing naar de vroegere Snoek. De koplampen draaiden toen al mee in de bochten. Als ode aan deze eigenschap -want zeer bijzonder destijds- als de DS 7 wordt gestart, keren de lichtkristallen vóór zich 180 graden om en schijnen dan de wereld in.

Heeft deze DS 7 de ‘schaapjes op het droge’ -uitstraling?

De DS 7 straalt dat typische uit, wat ook de Snoek had: Franse grandeur. Deze auto is de beloning van een leven keihard werken, zorg dragen, problemen opruimen, risico’s nemen en zeurende mensen aanhoren. Je bent omringt door pracht en praal, een mix van leder en aluminium. Om misverstanden te voorkomen: dit is bepaald niet de conservatieve styling, waarin alleen oude mannen zich thuis voelen, die sigaren roken, cognac drinken en meewarig over vroeger praten. De inrichting van de DS 7 is eigentijds, warm en bijzonder. Meest opvallend is het B.R.M.180-klokje, dat automatisch inklapt als de auto wordt afgesloten. De kristalvormen van de buitenverlichting komt binnen overal weer terug, zoals bijvoorbeeld in de start- en volumeknoppen, het digitale instrumentarium achter het stuur en de vele schakelaars in het midden. De stoelen zitten grandioos. Natuurlijk heb je geen last van rugpijn, dankzij ze hoge instap.

Moet mijn kleinkind mij de elektronische bediening uitleggen?

Nee, zeker niet. Zoals met vrijwel alle hedendaagse premium modellen, ontbreekt het grote scherm in het midden van het DS 7-interieur niet. Maar je hoeft geen swipe-nerd te zijn, om die te bedienen. Onder het scherm is namelijk een keurige rij knopjes geplaatst, die precies de functies aangeven die je nodig heeft. Ook bijzonder: in de auto zit een sensor die je in de gaten houdt. Op het moment dat je aandacht verslapt, krijg je een seintje via het dashboard. Doet je vrouw, vriend of vriendin dit, dan hangt er vaak onmiddellijk ruzie in de lucht. Het elektronisch systeem houdt echter gewoon, wijselijk, zijn mond. Dat noemen we toegevoegde waarde.

Bij een goed pensioen, deze dan maar doen?

Je hoeft niet echt riant je zaak te hebben verkocht om in deze DS 7 te rijden. Met een modaal pensioentje red je het echter niet. Prijzen voor de DS 7 Crossback E-tense beginnen zo rond de vijftigduizend euro. Voor deze basisprijs kun je al wel een heel fraai aangeklede versie rijden. En dan hebben we het nog niet gehad over de voordelen van het hybride systeem. Want dankzij de hybride inborst heeft de auto een fantastische actieradius, waarvan de eerste vijftig kilometer op stroom. Binnen twee uur zijn de batterijen alweer vol. Wie niet al te lange ritten maakt, kan hiermee al goed volstaan. Laad je de auto op met behulp van zonnepanelen , dan betaal je nog maar een minimum aan energiekosten. Nog belangrijker: zo draag je echt bij aan een duurzame toekomst voor je kleinkinderen. Dat is misschien wel de grootste winst.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT