Wheels

Wheels

Nieuwe Falder 50plus-APK: Peugeot 3008 Hybrid, slimme (pensioen)uitgave

Peugeot 3008
Wie ouder wordt, stelt andere prioriteiten aan een auto. Daarom beoordelen we auto’s volgens de de Falder 50plus-APK. Dit keer de Peugot 3008 Hybrid

Leuk al die autotesten. Maar wie ouder is dan 50, heeft doorgaans niet meer een baseballpetje op, hoeft ook niet zo nodig te bumperkleven, heeft minder last van snelheidsbekeuringen en wil ook een keer uitstappen zonder dat het in de rug schiet. Daarom beoordelen we de auto volgens de Falder de 50plus-APK. We testen de auto op die zaken die wij belangrijk op onze leeftijd. We reden drie weken de Peugeot 3008 Hybrid, plus nog heel even in een kersvers gelanceerde facelift-exemplaar. Dit zijn onze bevindingen:

Heeft deze de ‘schaapjes op het droge’ -uitstraling?

De Peugeot 3008 is in 2017 gekroond met de meest prestigieuze titel uit de automotive branche: Auto van het Jaar. In totaal zijn er wereldwijd meer dan 800.000 van verkocht. Wij snappen dat wel. Als je wint, heb je namelijk vrienden, nietwaar. De auto oogt simpelweg mooi. Van buiten en van buiten. De zojuist gelanceerde gerestylede versie doet er nog een schepje bovenop. Deze is vooral te herkennen vóór, met rechtopstaande lichtunits die wel iets weg hebben van de slagtanden van een walrus. Daartussen is nu een fors grotere grille te zien. Achter herkennen we nog steeds de drie losse lichtunits, die volgens Peugeot zelf een verwijzing zijn naar de klauwen van de leeuw (= ook het logo van Peugeot). Wie als vijftigplusser wil uitstralen dat hij zijn schaapjes op het droge heeft, kan met gerust hart achter het stuur kruipen.

Zoek zelf de verschillen tussen de gerestylde (boven) en de voorgaande versie

Bij goede pensioenindex, deze dan maar doen?

Ben je aangesloten bij een iets minder goed pensioenfonds, dan is deze Hybrid-versie ook zeker het overwegen waard. Het geheim van de smid is de elektromotor. Door zoveel mogelijk elektrisch te rijden, scheelt een aanzienlijke slok op de brandstofborrel. De winst wordt gemaakt door ritjes van maximaal zo’n veertig/vijftig kilometer. Dat is namelijk de actieradius van deze elektromotor. Daarna schakelt de Peugeot over op benzine. Om het verschil aan te geven. Met onze privé-auto tanken wij tijdens onze werkweken gemiddeld één keer brandstof in de week. Met de Peugeot 3008 Hybrid hoefden wij, door elke keer de auto weer elektrisch op te laden, maar een keer de dorst te lessen aan de pomp. De brandstofmotor zelf noteerde bij ons een verbruik van ongeveer zo’n een op zeventien. De nieuwprijs van deze 3008 Hybrid bedraagt iets meer dan 35.000 euro.

Wij deden ook de stramme rugtest

De auto zit heerlijk. Dankzij de hoge instap is er weinig gevaar dat de stijve rug gaat protesteren. Franse auto’s staan erom bekend dat ze zijdezacht rijden. Dat is bij deze Peugeot zeker niet het geval. De auto is een stukje stijver geveerd. Maar ook stramme rugwervelpatienten kunnen toch met gerust hart in deze auto plaatsnemen. Verkeersdrempels en andere obstakels worden door de 3008 met genoeg comfort overbrugd.

Moet mijn kleinkind mij de elektronischebediening uitleggen?

Wilde jij ooit vroeger piloot worden? Wie in de 3008 stapt ziet een jongensdroom vervult. Je waant jezelf namelijk in een cockpit. Met name dankzij het zesvormige stuur, dat oogt alsof je een Boeing haarfijn langs een cumuluswolk kan manoeuvreren. Ja haarfijn, zo voelt de besturing ook. Want de Peugeot brengt ons werkelijk vederlicht over en langs fly-overs, rotondes en andere bochtige wegen. Daarnaast vormen in het midden van de auto, de pianovormige toetsen onder de monitor het meest opvallende detail in het interieur. Een slimme vondst van de Franse vormgevers, vinden wij. Hierdoor kunnen alle online functies heel makkelijk worden bediend en hoef je je bij je kleinkind niet eerst een swipe-cursusje te volgen wil je jezelf op de openbare weg begeven.

Interieur en achterzijde gerestylde Peugeot 3008

Interieur en achterzijde

Beschermengels?

Botten worden broos, reactievermogen gaat achteruit. Veiligheid wordt met het verstrijken van de jaren bij steeds belangrijker. Dan is het fijn dat de auto met je meedenkt en daar waar het risico te groot wordt, daadwerkelijk ingrijpt. De Peugeot 3008  herkent de verkeersborden, en past de snelheid automatisch aan dankzij de adaptieve cruise control. Door de STOP-functie (30 km/u bij handgeschakelde versies) en de rijstrookassistent wordt filerijden veel minder vermoeiend. Systemen als dodehoekbewaking in combinatie met automatische stuurcorrectie dragen bij aan de veiligheid. In de kersverse, gerestylde versie kun je ook kiezen voor nightvision, waarbij dieren of mensen in het donker zichtbaar zijn in het head-up instrumentenpaneel.

Overwintermogelijkheden?

Nee, dat wordt deze winter door Corona natuurlijk gewoon Lutjebroek in plaats van de Costa Brava. Maar laten we maar optimistisch blijven en ervan uitgaan dat we in april heus wel weer een keer naar het buitenland kunnen. Dan kun je zoveel in deze Peugeot meenemen als je wilt. Werkelijk overal vind je bakjes en vakjes in het interieur voor het kleine spul. Koffers, dekbedden, zelfs zakken aardappels (voor wie de Hollandse pot niet wil missen, kun je kwijt in de bergruimte die bijna 400 liter aan laadruimte biedt. Plus een hele mooie vlakke laadvloer. Heb je een sleurhut en heb je je altijd al willen aanmelden bij Omroep Max als deelnemer van ‘We zijn er bijna’, dan kun je dat met gerust hart doen zonder een modderfiguur te slaan.  De 3008 Hybride biedt namelijk een trekkracht van zo’n 1400 kilo.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT