Leo

Leo

Laat je vliegschaamte maar thuis

Vele 50Plusssers zijn reislustig. Eenmaal aangekomen in de vroege herfst van hun leven hebben ze meestal veel meer tijd en meer geld om te besteden. En dat spenderen de Falders maar al te graag aan stedentrips en aan verre vliegreizen. Maar ja, de stikstof, het milieu en de schuldvraag hé…

Vliegen is erg betaalbaar geworden en we nemen de lange wachttijden bij de vliegvelden voor lief om maar aan dat mooie zandstrand van Curaçao te kunnen liggen of te dirttracken in de bush van Guatemala. De 50Plussers vormen verreweg de grootste groep reizigers en zijn een gewilde prooi voor de reisorganisaties en vliegmaatschappijen. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat Jan Slagter met zijn omroep MAX nog geen eigen airline heeft…

De 50Plussers vormen verreweg de grootste groep reizigers en zijn een gewilde prooi voor de reisorganisaties en vliegmaatschappijen.

De vliegschaamte remt de groei

De ongetemde reislust van onze lotgenoten wordt al een tijdje geremd door klimaatpredikers als Jesse Klaver en Rob Jetten, die beiden overigens regelmatig het vliegtuig instappen. Iedereen weet het wel: vliegen is een belasting voor het klimaat. Weliswaar is de bijdrage mondiaal slechts 3%, maar goed, toch nog heel wat. Een vliegvakantie naar Bali van twee weken inclusief hotel komt per saldo op een uitstoot van 4.000 kilo CO2 uit. Ter vergelijking: een heel huishouden stoot jaarlijks gemiddeld zo’n 23.000 kilo CO2 uit.

EasyJet helpt ons van de vliegschaamte af

Luchtvaartmaatschappij EasyJet heeft bekendgemaakt dat het vanaf nu alle CO2-uitstoot van zijn vluchten gaat compenseren. Het is de eerste grote vliegmaatschappij die dat doet. EasyJet wil de uitstoot reduceren door bossen aan te planten en door minder CO2 uit te stoten. Het bedrijf steekt geld in de ontwikkeling van toestellen die vliegen op duurzame brandstof en elektriciteit, zodat de luchtvaart uiteindelijk CO2-vrij wordt. Het gaat met zo zuinig mogelijke vliegtuigen vliegen en wil op afzienbare termijn naar elektrisch vliegen overschakelen. Sinds 2000 heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per kilometer per passagier teruggebracht met meer dan een derde. Totdat het zover is zal EasyJet ook bossen aanplanten en zo de CO weer compenseren. De kosten voor de compensatie worden geschat op 29,3 miljoen euro tot het eind van het lopende boekjaar, 30 september 2020. Het mag dus wel degelijk geld kosten (voor de passagier?).

vliegen zonder schaamte...

Elektrisch vliegen is de toekomst

De luchtvaartmaatschappij benadrukt dat de compensatie van CO2-uitstoot slechts een tijdelijke oplossing is tot er nieuwe technologieën zijn die de luchtvaart bij de bron duurzamer maken. In dat kader maakte het Britse bedrijf vandaag ook bekend samen met vliegtuigmaker Airbus geld te gaan steken in onderzoek naar en ontwikkeling van hybride en elektrische vliegtuigen. Met de samenwerking met Airbus hoopt het bedrijf over ongeveer tien jaar zonder uitstoot binnen Europa te kunnen vliegen. Volledig elektrisch vliegen kunnen we pas in 2050.

We zijn er nog niet, maar met dit soort initiatieven, welke ongetwijfeld door de andere vliegmaatschappijen ook overgenomen gaan worden, komen we van onze vliegschaamte af. Zo zie je maar: hoe langer je leeft, hoe vaker een oplossing voor veel problemen en uitdagingen voorbij komt.

Na het lezen van dit geweldige nieuws heb ik dan ook meteen maar een extra stedentripje naar het mooie Lissabon geboekt.

Foto’s: 123RF en Easyjet

Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebookpagina

Volg ons op Twitter: @FalderNL en mis niets dat elke dag leuk, interessant of tof is.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT