Tech

Tech

“Ik denk erover een elektrische auto te kopen.” “Je bent gek!” (deel 2)

elektrische auto
‘Doe niet zo heilig man! Koop toch lekker die rokende Dodge Ram en lééf nog vijf jaar je fossiele driften uit.’

Ik maak u vandaag deelgenoot van mijn aankoopnachtmerries m.b.t. De Knetterende Vraag: koop ik een elektrische auto of wacht ik nog even?          ’s Nachts sist de duivel in mijn oor: “Doe niet zo heilig man! Koop toch lekker nu het nog kan die Hummer Turbo Diesel V8 of die 5de hands rokende Dodge Ram en lééf nog vijf jaar je fossiele driften uit. Duurzaam kan altijd nog.” Onderbroken door de milieu-engel die met een tong vol honing in mijn oor lispelt: “Denk aan het milieu, denk aan onze kinderen, rij voortaan 100% elektrisch.”

17 jaar geleden kocht ik een Toyota Prius. Niet voor het milieu. Dat kon me geen bal schelen. Ik deed het voor de goedkope tankbeurten (wat was dat kreng zuinig) en voor het voordeel 10 jaar geen Wegenbelasting te betalen. 11 jaar en 200.000 km later verkocht ik de Prius, die auto was gewoon immuun voor pech en spot.

Loeihard optrekken: eerste weg bij het stoplicht

elektrische auto

‘Je reinste mannenspeelgoed, híer met die elektro-bak!’

Ik wil nu 100% elektrisch. Meest gehoorde opmerking: “De actieradius van de elektrocars die jij kan betalen zijn nog steeds waardeloos, na een paar honderd kilometer staat-ie stil.” Dat is aantoonbare onzin. De meeste middenklassers met stekker komen tot over de 400 km. Dat is dus voor Nederland, waar de straten zijn geplaveid met snelladers, geen enkel probleem. En elektrisch rijden is verrukkelijk. Lees mee.

  • Loeihard optrekken.
  • Met een appje vanaf huis je karretje voorcoolen of opwarmen, de status van je accu controleren, deuren extra in het slot gooien: je reinste mannenspeelgoed, híer met die elektro-bak!
  • 1 motortje onder de kap. Geen smerige diesel- of oliehanden meer. Nooit meer een kapotte uitlaat, zuigerstang, klep of distributieketting. Geen lekkende vloeistoffenwinkel onder de kap. Remmen met je gaspedaal of met je wijsvinger aan de flippers.
  • Goedkoop onderhoud, want 10 x minder onderdelen. Vergeet het tegenbezwaar: ‘Reparaties aan een elektrische motor zijn duur!’  Kan best, maar who cares: de beste EV’s (elektrische auto’s) hebben minimaal 5 jaar garantie. Ook goed voor de inruil.
  • En oh ja: serene stilte op stads- en snelwegen, All Way Long.

Nu even advocaat van de duivel spelen. Als je inkoper van beroep bent en je moet elke week heen en weer naar pakweg Dresden, dan zou ik nu geen EV kopen.

Als je dol bent op buitenlandse trips of wintersport, kijk dan eerst even op ANWB-pagina Routeplanner Elektrische Auto kijken (bèta-versie). Naar Dresden (ca. 790 km) doe je met een benzine-auto 7:20 uur over, met hooguit 1 x te tanken. De ANWB Routeplanner Elektrische Auto (EV) geeft aan – en houd je nu even vast aan de bar – 5 (VIJF) keer stoppen voor oplaadbeurten. Bij elkaar ben je 2 uur en 44 minuten aan het opladen. Totale reistijd wordt 9 uur 33 minuten.

Rondjes rijden met de EV, tot ie sterft

Het Tegenargument: voor geld is alles te koop, dus ook actieradius.

Als je nog een paar jaar wacht pak je 970 km bereik met de Concept Tesla Roadstar dan. Kom je in 1 keer naar Dresden (en verder). Moet je wel € 215.000 aftikken bij de dealer. Maar let opr. Er verschijnen steeds meer betaalbare EV’s op de markt met een bereik van 340 tot 470 km. Tussen € 35.000 € 44.000 koop je strakke gezinsauto’s als de Kia e-Niro, Hyundai Kona/Ioniq, Renault Zoe, MG of Volkswagen ID.3 Pro. Een Corsa, Smart of Dacia EV koop je al ver beneden de € 30.000. Om in Nederland zorgeloos mee rond te rijden. En redelijk snel terugverdiend met € 4000 staatssubsidie (moet je wel snel wezen), goedkope tankbeurten en € 0 wegenbelasting tot 2015.

Wat mij nu nog tegenhoudt:

  • Nachtelijke dwaaltochten in het buitenland met de elektrische auto, met zenuwen als scheermessen op zoek naar een snellader.
  • Het gedoe met de laadpasjes. Heb jij weleens een groot bord langs de snelweg zien staan, met de prijzen per KWh? De laadpasjeswereld is nu nog een jungle, waarop je goed moet studeren, anders ga je het bio-bomenbos in. Je zult met een arm vol laadpasjes naar het buitenland afreizen. Kijk voor de lol even op https://laadpastop10.nl/

De toekomst of je wilt of niet

elektrische auto

Er is ook goed nieuws. In Duitsland tank je gratis bij Aldi, Lidl en Ikea (bij Ikea zelfs in meer landen). Daar gaat het Hollandse hart toch van juichen.

Mijn positie op dit moment: reuze spannend en futuristisch zo’n EV, je kunt er met een onuitstaanbaar duurzaam hoofd in rondrijden. Maar voorlopig blijf ik nog even aan de EV-brochures likken (wat zijn ze prachtig en veelbelovend). Vanaf 2023 knalt de actieradius van de EV’s door het plafond, met voldragen conceptcars die nu nog rondjes rijden op de tekentafel. En één ding is zeker: we gaan op den duur allemaal aan de elektrische auto, of je wilt of niet.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT