Wheels

Wheels

Nieuwe Opel Grandland: groots geschapen

Wij waren aanwezig bij de Europese introductie van de nieuwe Opel Grandland. Het zijn vooral vijftigers en ouder die nieuwe auto’s kopen. Maar geen van de aanwezige journalisten beoordeelden of dit model wel bij hen in de smaak viel. Wij wel.

Laten we het eerst maar even hebben over de zaken, waar we kort over kunnen. Hoe die nieuwe Opel Grandland rijdt? Prima. Zoals tegenwoordig elke nieuwe auto prima rijdt. Toch? Zeker in Nederland, waar zelfs een naaimachinemotortje nog zou voldoen op ons kaarsrechte, fluwelen wegenstelsel. We kunnen ook kort zijn over de elektrische range die de nieuwe Opel Grandland hybride ons levert. Die schommelt tussen de zestig en zeventig kilometer. Genoeg voor een gemiddelde forensenrit geheel op stroom.
Zelfs aan de vormgeving hoeven we weinig aandacht te besteden. Een beeld zegt meer dan weinig woorden, check de begeleidende foto’s en oordeel zelf. Hoewel, wat we nog wel kwijt willen, is dat Opel bezig is aan een nieuw vormhoofdstuk. Met name vóór tref je een relatief vlak ogend, donker paneel waarmee de koplampen optisch samensmelten. Zoals ook Cleopatra faam verwierf door haar neus, moeten ook toekomstige Opels worden herinnerd dankzij dit front. Voor wie het zich herinnert: in deze voorgevel sluimeren de trekken van ‘good-old’ Opel Ascona.

Haviksblik

We willen het hebben over díe zaken die er voor ons vijftigers echt toe doen. Ons lichaam is geen tempel meer. In hoeverre wordt daar in de Opel Grandland rekening mee gehouden? Hoe zit het bijvoorbeeld met de verlichting? Weinigen van ons kunnen immers nog vertrouwen op een haviksblik. Opel levert, ook bij deze nieuwe Grandland, de beste verlichting die je tegenwoordig van een autofabrikant mag verwachten. Een lichtunit bevat technologie die twintig dertig jaar geleden alleen nog maar in Star Wars-edities voorkwam. In bochten, in de stad, op de Autobahn, of waar dan ook, automatisch is de Grandland in staat in elke situatie, de best mogelijke lichtbijstand te verlenen. Ander onderwerp: geen zin, om als een verfomfaaid marmotje uit de auto te stappen na een rit?

Zo ook de Grandland, die als een minnares de bestuurder zó liefkoost, dat het bijna spijtig is, zelfs na een lange vakantierit, om weer op te staan.

Als het gaat om stoelen, mag Opel zich rekenen tot de beste uit de branche. Zo ook de Grandland, die als een minnares de bestuurder zó liefkoost, dat het bijna spijtig is, zelfs na een lange vakantierit, om weer op te staan. Zeker ook vanwege de ingebouwde ventilatie- of verwarmingsfunctionaliteit. Zelfs de achterstoelen zijn in staat, bijzonder in deze klasse, de billen een extra warmtebad te bezorgen.

Straaljagerpiloot

Heb je ooit gedroomd van het leven als straaljagerpiloot (maar werd het in de praktijk een ‘negen tot vijf’-baan op de boekhoudafdeling van een keukenshowroom). Deze jongensdroom wordt weer een beetje werkelijkheid achter het stuur van deze nieuwe Grandland. Daar tref je, weerspiegeld in de voorruit, ’s nachts, nightvision. Voetgangers en andere objecten worden daarin weergegeven, zoals F-16 piloten opponenten vanuit het wolkendek zien opdoemen. Ook in F16-stijl is het scherm achter het stuur, dat visueel naadloos overloopt in de middenmonitor. Wat de overige elektronica betreft: de Grandland biedt een uitgebreid pakket een elektronische beschermengelen, die in acute situaties sneller reageren, dan jij zelfs in jonge jaren kon.

‘Neem gerust de halve huisraad mee, gooi er nog een zak aardappelen bovenop’

Vijftigers en ouder beschikken over meer vrije tijd dan jongere generaties. Zij maken dan ook bovengemiddeld meer vakantieritten en stellen dus hoge eisen aan de bagageruimte. Wat betreft de Opel Grandland: neem gerust de halve huisraad mee, gooi er nog een zak aardappelen bovenop, rechts vind je nog wel wat ruimte voor de beautycase en links is er zelfs dan nog wel een gaatje voor die paar extra highheels die mevrouw op het laatste moment toch nog wil meenemen. Met meer dan 500 liters aan bagage-inhoud toont de Grandland zich een holle-bolle-Gijs: ‘bagage hier’, ‘bagage hier’.

Falder.nl is de grootste site voor mannen van 50-plus van Nederland.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT