Tech & wheels

Tech & wheels

Ford Focus Wagon: zó gewoon goed

De Ford Focus Wagon is misschien wel de meest ongewone, gewone auto die wij reden. Dat merkten we tijdens een strenge keuring voor de AfterMidlife APK.

Ford Focus Wagon gewoontjes? Heb ik daar mijn hele leven zo hard voor gewerkt?

Aha, ben jij het type van een groots en meeslepend leven? Ook dan is het waard dit artikel verder te lezen. Want laten we eerlijk zijn, de wereld ligt niet meer aan je voeten, zoals veertig jaar geleden. Bovendien, een dagje Kim Kardashian is leuk, maar met haar nog tien jaar? Nee joh, dat kost je een vervroegde teraardebestelling. Wij zijn op de leeftijd gekomen dat het helemaal niet erg is om een stapje terug te doen. We mogen ook genieten van ‘gewoon’. Sterker nog, op onze leeftijd is gewoon het nieuwe cool. Lekker relaxed het leven tot je laten komen, omdat je het hebt verdiend na zo lang keihard ploeteren. Als je het tot dusver met mij eens bent, dan is de Ford Focus echt wat voor jou.

Waarom zou ik mij dan tot de Ford Focus aangetrokken voelen?

Om hier antwoord op te geven, willen we even terug gaan naar je jeugd. Herinner je nog je vakanties over de Route du Soleil? Dan zag je heel wat Fords onderweg. Escorts, Sierra’s, Mondeo’s. Dat was niet voor niets. Ford stond toen al bekend om zijn fantastisch weggedrag en deed er alles voor, met de techniek van die tijd, om de inzittenden zo lang mogelijk fris en fruitig te houden. De Focus mengt zich sinds 1998 in het Europese vakantieverkeer. Sindsdien is de auto voortdurend aangepast en doorontwikkeld om de inzittenden volledig ten dienst kunnen stellen. We zijn inmiddels bij de vierde generatie aangekomen en de Focus heeft alle instrumenten in zich om de bestuurder onderweg het vakantiegevoel te geven. Ook trouwens als je gewoon in de forensenfile staat.

Maar moet ik geen whizzkid zijn om die instrumenten allemaal te snappen?

Natuurlijk moet je je daar wel even in verdiepen.  Maar dat is een fluitje van een cent.  Dan kun je lui onderuitzakken, terwijl bijvoorbeeld de Adaptive Cruise-control de Focus netjes aanpast aan het verkeer en bij bochten lichtjes meestuurt. Zelfs als de maximum snelheid verandert, herkent de auto dit en past dit automatisch aan. Op het dashboard staat een 13,2-inch touchscreen, dat lekker snel reageert en je met je vingers kunt bedienen. Maar in feite hoef je nauwelijks naar dit scherm te staren. In de vooruit, in de zogenaamde Head-Up Display zie je snelheidsborden aangegeven. Hetzelfde geldt voor de snelheid en de commando’s van het navigatiesysteem. Waan je je even de straaljagerpiloot die je vroeger wilde worden? Helemaal niet gek, want deze techniek is simpelweg afgekeken uit de cockpit.

Eigenlijk helemaal niet zo’n gewone auto dus?

Je begint ons te snappen. Omgekeerd snappen wij jou wel. De Focus is zo’n vertrouwde verschijning op de weg, dat deze bijna op het straatmeubilair lijkt. Een belangrijke reden voor zijn populariteit is dat deze, net zoals zijn voorvaderen, zo verslavend goed rijdt, zonder dat je Max Verstappen-skills nodig hebt. Ook dat doet regelt auto helemaal zelf. Ja ook de variant met de nieuwe 1.0-liter EcoBoost mild-hybride driecilinder, waarin wij reden.

Tot nu toe hebben we je helemaal kunnen volgen. Maar een 1.0 liter die lekker rijdt? Nu haken we af.

Niet doen. Wij veteranen op de weg zijn opgevoed, dat een auto minstens een 2.0 liter moet hebben, liefst nog wat meer, wil je echt meetellen op de weg. Maar tijden zijn veranderd. Wat technici tegenwoordig met de inhoud van ongeveer een pak melk kunnen doen is fenomenaal. Het motortje heeft een leeuweninborst. Bij de stoplichten kunnen we echt goed mee tijdens het optrekken. Onderweg is er ook weinig reden tot klagen. De motor doet zonder klagen zijn werk en bij inhaalmanoeuvres heeft die altijd nog at extra’s over. Bijzonder is de elektrische aandrijving, die zorgt voor een duwtje in de rug tijdens het accelereren, om zo het verbruik van de benzinemotor te verlagen. Deze elektromotor wekt tijdens het remmen ook energie op, die in een compacte 48-volt batterij wordt opgeslagen, die onder de voorstoel ligt.

Toegegeven, het klinkt alsof we altijd vakantie hebben in deze auto. Maar wat als we echt op vakantie willen?

Ja, dan begint de vakantie al tijdens het inladen. De Ford Focus Wagon biedt ruim 600 liter bagageruimte. Zijn de kids het huis uit, dan kun je ook nog eens de achterbank neerklappen en ontstaat er een ruimte, waar een pakjesbezorger jaloers op wordt. Moet de caravan mee? De Focus heeft spierballen genoeg om 1800 kilo te trekken. Bovendien houdt de zogenaamde Ford Trailer Sway Control een wakend oog op je caravan of boottrailer, terwijl jij, heel gewoontjes, je weg vervolgt. Hoewel, gewoon?

Falder.nl is de grootste site van Nederland voor mannen van 50-plus.
Vind je onze berichten leuk en wil je niets missen? Volg ons dan en like onze Facebookpagina.

Deel dit artikel via:
MANNENPRAAT