Jeugd

toen

Brommergeluk: 10 weetjes over de Solex

Natuurlijk geen echte brommer in de klassieke zin, maar toch echt een icoon uit vroegere ‘gemotoriseerde’ tijden.

We hebben er zelf nog een gehad. Slechts 1 dag!

We waren pas 13 en we vonden een oud exemplaar in de bosjes. We maakten hem schoon en wisten hem aan de praat te krijgen. Onze Solex, eigenlijk een fiets met motortje op de voorband, liep als een trein. Uit angst voor de politie bleven we op en neer knallen in onze eigen straat dicht bij ons huis. Maar waarschijnlijk heeft een van de buren ons verraden en ja hoor, een uur later kwam Oom Agent ons van de straat halen.

De naam “Solex” is overigens afgeleid van de Franse woorden “Sole” (zon) en “Alexis” (een mannelijke voornaam).

Het is een samenvoeging van deze twee woorden en werd gekozen om de zonne-energieaspecten van de bromfiets te benadrukken. In de beginjaren van de Solex waren er modellen beschikbaar die waren uitgerust met een zonnedak dat zonlicht gebruikte om elektriciteit op te wekken voor extra ondersteuning. Hoewel deze zonnedaken later werden stopgezet, bleef de naam Solex behouden voor de bromfietsen van het merk.

Andere leuke weetjes over de Solex:

  1. Oorsprong: De Solex is een motorisch aangedreven fiets die in 1946 werd geïntroduceerd in Frankrijk. Het werd ontworpen als een eenvoudig en betaalbaar vervoersmiddel voor de naoorlogse periode.
  2. Uniek ontwerp: De Solex heeft een kenmerkend ontwerp waarbij de motor op het voorwiel is gemonteerd. De berijder trapt om de motor aan te drijven, terwijl de brandstof wordt geleverd via een carburateur en een benzinetank.
  3. Populariteit: De Solex werd al snel populair en groeide uit tot een iconisch vervoersmiddel, vooral in de jaren 50 en 60. Het was betaalbaar, zuinig in gebruik en gemakkelijk te onderhouden, waardoor het een aantrekkelijke keuze was voor veel mensen.
  4. Snelheid: De maximale snelheid van een Solex varieerde afhankelijk van het model en de specificaties, maar de meeste modellen konden snelheden bereiken tussen de 25 en 40 kilometer per uur.
  5. Wereldrecords: De Solex werd ook gebruikt voor recordpogingen. In 1951 vestigde Georges Monneret een snelheidsrecord op een Solex door een snelheid van 132 kilometer per uur te behalen.
  6. Terugkeer: Na een periode van afname in populariteit, maakte de Solex een comeback in de jaren 2000. Er werden nieuwe modellen geïntroduceerd met moderne technologieën, zoals elektrische ondersteuning en elektrische versnellingsbakken.
  7. Verzamelobject: Oude Solex-modellen zijn tegenwoordig geliefd onder verzamelaars en liefhebbers van vintage voertuigen. Ze hebben een nostalgische charme en er zijn gemeenschappen van enthousiastelingen die zich toeleggen op het behoud en de restauratie van Solex-bromfietsen.
  8. Cultstatus: De Solex heeft een cultstatus bereikt en wordt beschouwd als een icoon van de retrostijl en het vintage vervoer. Het heeft zijn plaats veroverd in de populaire cultuur en is te zien in films, muziekvideo’s en kunstwerken.
  9. Motortype: De vroege Solex-modellen waren uitgerust met een tweetaktmotor, terwijl latere modellen werden geüpgraded naar een viertaktmotor. De motoren varieerden in vermogen en capaciteit, afhankelijk van het specifieke model.
  10. Internationale productie: De Solex werd niet alleen in Frankrijk geproduceerd, maar ook in andere landen over de hele wereld. Licenties werden verleend aan fabrikanten in verschillende landen, waaronder Nederland, Duitsland, België, Portugal en Taiwan.

Foto: ANP

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT