Jeugd

toen

Brommergeluk: testrijder Wietze Jonker, Batavusrijder in hart en nieren

Op zijn 16e verjaardag kreeg Wietze (op foto hieronder 2e van links) van zijn ouders een gebruikte, maar nog mooie Batavus Tramp Sport bromfiets. Een carrière in de brommers en motoren was gestart.

Hoewel Wietze erg trots was op deze blinkende schoonheid beleefde hij er niet veel plezier aan. ‘Ik ben naar de handelaar gegaan waar de brommer vandaan kwam en reed daarna naar huis met een Batavus Supersport. Daar heb ik een poos mee gereden, maar toen ik 17 werd ruilde ik hem in op een rood-witte Yamaha FS1. Dat was in april 1971 en ook in die maand veranderde ik van baan.’

Sleutelen bij Batavus

‘Ik had plezier aan de bromfietsen en het sleutelen eraan en wilde dat wel voor mijn werk gaan doen. Een jongeman bij ons in de buurt (tegenwoordig alweer bijna 45 jaar mijn zwager) werkte bij Batavus en vertelde dat ze daar personeel zochten. Toen ik hoorde dat het salaris bijna het dubbele was van wat ik in de supermarkt verdiende, was het besluit snel genomen!’

Wietze werkte aan de productielijn waar de zogenaamde één versnelling brommers werden gebouwd. Na een tijdje maakte hij de switch naar de montageband van de Batavus TS49, TS49S (motorfietsje) TS50 en vanaf eind 1973 de Batavus MK2, MK4 en MK4S.

Wietze staat linksonder op de foto

Lid van het testteam Batavus!

Na zijn dienstplicht kreeg hij de vraag voorgelegd of hij deel wilde uitmaken van een team testrijders die het toen nieuwe Anker Laura M56 moesten gaan testen. Toch eend room die uitkwam. Wietze: ‘We kregen leren motorpakken, handschoenen en helmen. We hebben de testritten gedaan in de herfst en hebben er ondanks het feit dat het soms koud was of regende veel plezier aan beleefd.’

In die tijd al flink terug liepen de brommerverkopen snel terug.  Bij Batavus werd helaas de productie afgeschaald en Wietze werd tewerkgesteld in de rijwielmontage. Daar heb ik zo ongeveer dertig jaar gewerkt waarbij ik me heb opgewerkt van monteur aan de productielijn tot hoofd van de afdeling.

Naast de brommers reed hij vanaf 1976 ook veel op de motor. ‘Ik ben nog steeds in het bezit van een zware (Japanse) motorfiets. Ik had naast de motoren wel eens een bromfiets maar dat was meer voor de kortere stukjes waar ik mijn motorfietsen niet voor wilde inzetten. Zoals woon-werkverkeer bijvoorbeeld.’

In 2005 begon het weer te kriebelen voor wat betreft Batavus bromfietsen en motorfietsen. ‘Ik zag op het internet in Duitsland een Batavus TS49S te koop staan en dat was een 50cc motorfiets. Ik heb deze gekocht, uit elkaar gehaald en helemaal opgeknapt. Deze ‘snelbrommer’ heb ik nog steeds in bezit. Maar zoals zo vaak gebeurd kwam bij mij ook het een van het ander. Een bromfiets volgde en daarna een Starflite GTS motorfiets. Meerdere (snel) brommers volgden en het sleutelen eraan en rijden erop bij clubritten van de Batavus Bromfiets Club is nog steeds een groot plezier.’

Ondertussen is zijn verzameling gegroeid tot zo’n 18 brommers

Wietze: ‘In de collectie zitten modellen vanaf 1939 en dat is een 125cc Batavus met JLO blok t/m brommers en 50 cc-tjes uit de zestiger en zeventiger jaren. Nu ben ik alweer een paar jaar met pensioen, maar hoop toch nog flink wat jaren mee te kunnen doen aan toertochten en veel sleutelplezier aan de gemotoriseerde tweewielers te beleven.’

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT