Jeugd

toen

Brommergeluk: 10 weetjes over die onwijs gave Puch

De Puch was razend populair onder jongeren in de jaren 60 en 70. Waarom was dat eigenlijk en welke leuke weetjes zijn er nog meer over de Puch?

De Puch, de rebel onder de brommers. Voorzien van zweefzadel, felle kleuren en hoog stuur knalden we onverschrokken en als heuse Easy Riders door de straten.

Oké, het was geen motor, maar het feit dat we er in onze versleten spijkerbroek, vale legerkistjes en suède jas- met franjes aan de mouwen! – mee rondreden gaf ons het gevoel van het ultieme avontuur!

Er zijn verschillende redenen waarom de Puch-brommer aantrekkelijk was en vaak nog steeds is (zie foto boven) voor hippe vogels:

De Puch betekende een enorm gevoel van vrijheid en avontuur. We konden gaan en staan waar we wilden, meisje achterop en, hup, gaan! Bovendien was het ding redelijk  betaalbaar, belangrijk voor veel jonge mensen die er vaak een alternatieve levensstijl op na hielden en niet te veel geld wilden besteden. De Puch had een eenvoudig ontwerp en was simpel te onderhouden. We konden zelf kleine reparaties uitvoeren en de brommer gemakkelijk aanpassen naar onze eigen wensen. Hele zaterdagen gingen op aan het uit elkaar halen en weer in elkaar sleutelen van het motorblok. De Puch was uiteraard ook het symbool van de tegencultuur. Wij zagen de brommer als een symbool van vrijheid, non-conformisme en individualiteit.

Wist je dat …

  1. Puch oorspronkelijk uit Oostenrijk komt. Het bedrijf werd opgericht in 1889 en begon aanvankelijk met de productie van fietsen voordat ze motorfietsen en bromfietsen gingen maken.
  2. De naam “Puch” is afgeleid van de achternaam van de oprichter van het bedrijf, Johann Puch.
  3. Een van de meest iconische modellen van Puch is de Puch Maxi, die in 1969 werd geïntroduceerd. De Puch Maxi was een populair vervoermiddel in de jaren 70 en 80 en werd vaak gebruikt door jongeren.
  4. De Puch had een eenvoudig ontwerp en was uitgerust met een tweetaktmotor. Het was een betrouwbare en zuinige bromfiets die gemakkelijk te onderhouden was.
  5. Hoewel er geen exacte cijfers hebben, is het veilig om te zeggen dat er miljoenen Puch-brommers zijn verkocht gedurende de periode dat ze actief waren op de markt.
  6. Puch bromfietsen en motorfietsen hebben verschillende records en prestaties behaald. Zo heeft het merk verschillende snelheidsrecords op zijn naam staan en heeft het deelgenomen aan verschillende motorsportevenementen.
  7. Puch bromfietsen en motorfietsen worden nog steeds geproduceerd en zijn populair onder verzamelaars en liefhebbers van vintage tweewielers.
  8. De Puch was ook bekend om zijn kenmerkende geluid, dat vaak wordt geassocieerd met nostalgische herinneringen aan de jaren 70 en 80.
  9. Naast de Puch produceerde Puch ook andere modellen, zoals de Puch Cobra, Puch Magnum en Puch Monza. Deze modellen hadden verschillende ontwerpen en specificaties om aan de behoeften van verschillende rijders te voldoen.
  10. Puch bromfietsen stonden bekend om hun robuuste constructie en duurzaamheid. Ze waren ontworpen om lang mee te gaan en waren geliefd om hun betrouwbaarheid.

Nou vooruit, nog een 11e. De Tomos bromfietsen zoals wij die nu kennen kwamen eigenlijk voort uit Puch. Tomos begon eind jaren 50, begin jaren 60 met het produceren van bromfietsen onder Puch-licentie. Door een gat in het contract werd het na een paar jaar voor Tomos ook mogelijk om te gaan exporteren en direct de concurrentie met Puch aan te gaan in Nederland. Stokvis (Puch-importeur voor Nederland) was hier absoluut niet blij mee en verspreidde het gerucht dat Tomos een Puchkopie was van veel slechtere kwaliteit. Veel mensen geloofden dit direct en zo ontstond er enige rivaliteit tussen Puch en Tomos en hun berijders (van Wikipedia).

 

Foto: 1op25

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT