Jeugd

toen

Reclame die niet meer kan: Buckler, dat kent u toch wel?

Drie merken die lange tijd in menig Nederlandse huiskamer schitterden. Hoewel Buckler… dat merk was echt een kort leven beschoren.

Het was cabaretier Youp van het Hek die eigenhandig in de oudejaarsconference van 1989 de nek omdraaide van het alcoholarme biermerk Buckler.

Hij riep vanaf het podium: ‘Buckler, dat is dat gereformeerde bier. Buckler-drinkers, daar heb ik een hekel aan. Van die lullen van een jaar of 40 die naast je in het café staan met hun autosleutels. Rot eens op jongen, ik sta hier een beetje bezopen te worden. Ga weg gek! Ga in de kerk zuipen, idioot. Zuip dan niet, idioot!’

Het merk kreeg bovendien nog harde klappen in de concurrentiestrijd met het opkomende Bavaria Malt. Laatstgenoemde was namelijk niet alleen goedkoper, maar volgens velen ook veel lekkerder. Buckler verloor, ondanks smaakverbeteringen en een intensieve promotiecampagne, uiteindelijk de strijd. In 1993 verdween het merk uit ons land. Heineken, eigenaar van Buckler, gebruikt de merknaam nog wel in landen als Frankrijk en Spanje.

CLUB VERONICA

“Wie is er niet groot mee geworden?” is eigenlijk de slogan van een bekende levensmiddelenfabrikant. Toch zou het ook niet misstaan bij Club Veronica. Want in nog geen twaalf jaar als afdeling binnen de publieke omroep Veronica, heeft deze bijzondere club toch aardig wat herinneringen opgeleverd. De Club begon ooit als initiatief om jongeren de kans te geven hun talenten op het gebied van radio, televisie en printmedia te ontwikkelen. Bekende namen als Daphne Deckers, Danny Rook, Jeroen Kijk in de Vegte, Anita Witzier en Peter van der Vorst grepen die kans en danken hun huidige bekendheid (deels) aan Club Veronica. Samen lanceerden zij onder andere Club Veronica Magazine en Club Veronica Clips. De Club komt ten einde als Veronica in 1995 het publieke bestel verruilt voor een commercieel avontuur.

ERRES

Al in 1926 begon de technische handelsmaatschappij R.S. Stokvis & Zn met de productie van radio’s onder de merknaam Erres. De merknaam is een afgeleide van de initialen van oprichter R.S. Stokvis. Het assortiment breidde na radio’s al snel uit naar witgoed en meer huishoudelijke apparaten. In 1930 neemt Philips een belang in het merk en in 1966 neemt de Eindhovense gigant zelfs het hele merk over. Erres groeit in die jaren uit tot een innovatieve fabrikant van onder meer televisietoestellen, platenspelers, stofzuigers en elektrische dekens. Als veredeld B-merk van Philips blijft Erres nog tot 1985 zichtbaar op de Nederlandse markt.

Bron: voorbeelden zijn uit het boek Verdwenen Merken van Richard Otto & Robbert van Loon.

Copyright fotografie Verdwenen Merken

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT