Jeugd

toen

Brommergeluk: 10 weetjes over de Kreidler

De brommercultuur van toen kende een aantal opvallende merken zoals Puch, Zündapp, Yamaha en Kreidler. Nozems reden op een Kreidler.

Wie voor een Puch koos was meestal een langharige puber. Nozems – afgeleid van ’nootsum’ oftewel groentje – kozen voor een Kreidler. Ongewild ontstond op die manier een scheiding der geesten en stonden de brommermerken symbool voor dat wat je als puber wilde uitstralen.

Was je een langharige love & peace aanhanger en stak je af en toe een blowtje op, dan reed je dus een Puch.

Wie met brylcreem een vetkuif op zijn hoofd toverde, zich kleedde in strakke spijkerbroek en leren jack was een stoere buikschuiver die gewoon een sigaretje rookte.

Achterop de Kreidler zat vaak een meisje met haar in de vorm van een suikerspin, geheel naar het voorbeeld van de Franse actrice Brigitte Bardot. Vaste verzamelplek: de lokale snackbar. De nozemcultuur was via bioscoopfilms als Rebel without a cause met de populaire James Dean overgewaaid uit de VS, waar nozems ’greasers’ heetten.

Wist je dat…

  1. Kreidler is een Duits merk dat in 1888 werd opgericht door Anton Kreidler. Het begon als een fabrikant van fietsen en motorfietsen voordat het zich concentreerde op bromfietsen.
  2. Een van de meest iconische modellen van Kreidler is de Kreidler Florett, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 1957. Het was een van de populairste bromfietsen in de jaren 60 en 70.
  3. De Kreidler Florett had een reputatie als een betrouwbare en sportieve brommer. Het werd vaak gebruikt in races en behaalde verschillende successen in de motorsport.
  4. In de jaren 70 bracht Kreidler de Kreidler Van Veen uit, een brommer die was ontwikkeld in samenwerking met het Nederlandse racebedrijf Van Veen. Deze brommer was extreem krachtig en werd beschouwd als een van de snelste bromfietsen ter wereld.
  5. De Kreidler Florett RS was een speciale sportversie van de Florett, uitgerust met een 50cc-motor. Deze brommer had een topsnelheid van ongeveer 100 km/u, wat indrukwekkend was voor die tijd.
  6. Kreidler werd bekend om zijn tweetaktmotoren, die werden gewaardeerd om hun prestaties en betrouwbaarheid. Het merk produceerde ook enkele viertaktmodellen, maar de tweetaktbromfietsen waren het meest populair.
  7. De Kreidler bromfietsen waren geliefd bij jongeren vanwege hun sportieve uitstraling en de mogelijkheid om ze op te voeren. Veel eigenaren voerden hun Kreidler op om de snelheid te verhogen en deel te nemen aan races.
  8. Kreidler had ook succes in de motorsport. Het merk behaalde verschillende kampioenschappen in de 50cc-klasse van de wegraces, waaronder vijf opeenvolgende wereldtitels van 1971 tot 1975.
  9. De productie van Kreidler-bromfietsen eindigde in de jaren 80. Het merk werd echter nieuw leven ingeblazen en tegenwoordig produceert Kreidler e-bikes en elektrische scooters.
  10. De klassieke Kreidler-bromfietsen blijven populair onder verzamelaars en liefhebbers van vintage voertuigen. Ze worden vaak beschouwd als iconen van de Duitse bromfietsindustrie en hebben een blijvende invloed gehad op de motorsport en de bromfietscultuur.

Nog een weetje: Sinds enkele jaren heeft Jelle Hofma in Jubbega, Frieland een Kreidlermuseum waar bijna alle types Kreidlers die op de Nederlandse weg hebben gereden tentoon worden gesteld.

Foto: ANP

Reed je Puch, klik dan hier 

Deel dit artikel via:

Falder.nl is de grootste mannen 50+ site van Nederland.
Vind je dit een leuk bericht? Like dan onze Facebook-pagina.

MANNENPRAAT